Ha inkább hallgatni szeretnéd, vidd magaddal a cikket podcast formában.
A színek egy cég, egy márka alapkövei. Nem véletlenül alakult ez így. Azonnal érzelmeket, hangulatokat keltenek. Ez pedig közvetlen kapcsolatban áll sok olyan tényezővel, amik cégvezetőként a legfontosabbak: márkaismertség, pozícionálás, konverziós arány.
Épp ezért gondolom, hogy a megfelelő brand színek kiválasztása fontos feladat, amivel képben kell lennie a designereken túl a döntéshozóknak is. És én most nekik, neked szeretnék segíteni. Ezért a cikk csak a “muszáj” mennyiségű szakmázást és sokkal inkább kézzel fogható, logikus, gyakorlatias tanácsot tartalmaz.
A terv az, hogy mire a végére érsz ennek az írásnak, látod, hogy az arculati színek kiválasztása tudatos, tényekre alapozott döntés lehet, a hasra ütés szerű “hát legyen a kék, mer’ az a kedvencem” jellegű választás helyett.
Alapozó- mik egyáltalán az arculati színek?
Az a szín paletta (átlag 5-10 szín), amik újra és újra megjelennek a vállalkozásodban. Akkor mondhatjuk, hogy ezek arculatod színei, ha terv alapján (erről később beszélünk) választott színeidet következetesen, rendszer szinten használod. Ezek a színek köszönnek vissza logódban, weboldaladon, névjegyeden és social posztjaidon.
Ha ügyesen választod meg és jeleníted meg ezeket a színeket, akkor ezek egyenesen összeforrhatnak márkáddal és a márkád identitásának a részévé válnak. Mi több elérheted, hogy egy adott színről azonnal a te márkád jusson eszébe a közönségnek. Nem kell messzire menni, elég a magenta színt mondanom és máris rávágod a céget. (Lehet nem is ismernénk ezt az árnyalatot nélkülük)
Játszunk! Megmutatom a tudatos színhasználat erejét
Az alábbiakban összeszedtem pár márka, cég arculati színeit. Ezen kívül segítek még annyit, hogy melyik iparban keresgélj, de ha a játék sikeres, jó részüket pusztán a színeikből fel fogod ismerni. Remélem tovább nem kell bizonygatnom, hogy érdemes ezzel foglalkoznod.




Ezért kell foglalkoznod az arculati színekkel
A fenti kis példából is látszik az egyik legnagyobb előnye a jól megválasztott arculati színeknek: azonosít, megkülönböztet. Nyugi, akkor is van haszna, ha nem akarsz világuralomra törni a piacodon.
Körültekintően kell választanod mindenképp, mert a színek:
- pozícionálnak
- érzéseket, érzelmeket váltanak ki
- üzenetet továbbítanak
Ha belegondolsz, kevés luxusmárkát látsz neon pink színekben pompázni, ahogy kevés gyermek játszóházat hirdetnek bíbor vörös, fekete színkombinációkkal. Meghagyják őket inkább a következő punk fesztivál plakátjához. Kezded kapisgálni?
Nem elég egy szín? Milyen elemekből épülnek fel az arculati színek
Még mielőtt megnéznénk mi alapján tudsz jól választani a sok-sok szín közül, vegyük át milyen “szerepekre” is keressük a színeinket.
Alapszín
A márkád fő színe. Erről szeretnéd, hogy azonosítsák a céged. Jól megválasztva márkád életérzését, üzenetét prezentálja. Nagy eséllyel ez fogja dominálni a logódat és érdemes megjelennie arculati anyagaidban, weboldaladon is, hogy rögzülhessen a fejekben.
Másodlagos szín(ek)
Az alapszíned kiegészítője. Mivel szoros kapcsolatban lesz és gyakran együtt jelenik meg az alapszíneddel, így jó, ha van köztük kapcsolat (egy másik árnyalat, komplementer stb.). Bár másodlagosnak hívjuk, sokat tud alakítani, árnyalni az összhatáson. Egy kék szín arannyal a luxus érzetét kelti, míg ugyanez a kék egy rózsaszínnel sokkal játékosabb, könnyedebb eredményt ad.
ChatGPT fogalom magyarázó
Komplementer színek
Olyan színek, amelyek egymással szemben helyezkednek el a színkörön, és jól kiemelik egymást, ha együtt használod őket. Például, a kék és a narancssárga komplementer színek, és ha egymás mellett láthatóak, mindkettő erősebben hat és vonzza a figyelmet.
Kiegészítő, vagy háttérszín(ek)
Ezek már sokkal kevésbé domináns színek. A céljuk, ahogy a nevük is mutatja, hogy a háttérben kitöltsék az űrt, mint egy webes háttér, vagy névjegy alapszín. Ezek legtöbb esetben egy fehérhez és/vagy feketéhez közeli árnyalatok.
Így már össze is jön az az 5 körüli szín, amit egy palettának nevezhetünk. Hogy a végső szín arzenál összeálljon hagyatkozz nyugodtan a grafikusodra, viszont a cégedet te ismered, benne kell lenned az irány meghatározásában. Na de mégis mi alapján lehet ezt eldönteni?
Puszta SZÍNpátia helyett, legyen cégedre szabott, eredményes színpalettád

Milyen könnyű is lenne az élet, ha ráböknél kedvenc színedre és már meg is lenne arculatod alapszíne. Nos, csinálhatod így, de ha már eddig eljutottál, adnék pár tanácsot, amiket érdemes figyelembe venned, amikor eldöntöd melyik lesz a te magentád.
Márkád üzenete
Lehet, hogy elsőre kicsit nehezen megfogható. Viszont tény, hogy a színek érzéseket, hangulatokat keltenek, ahogy a fenti kék-arany vs. kék-rózsaszín példában is láthattad. Szóval ezt gondold át és határozd meg: mit akarsz magadról sugallani? Te akarsz lenni a bohókás haver, vagy a vágyott luxus, esetleg a megbízható szakértő.
Célközönséged
Tudom, hogy már a könyöködön jön ki, de itt is számít kinek akarsz tetszeni kiknek akarsz eladni. Máshogy érdemes választanod, ha egy túrázó férfiaknak szóló ruházati márkád van és ha nőknek adsz divat tanácsokat.
Ha pedig globális márkát akarsz építeni, még az eltérő hagyományokat is figyelembe kellhet venned. Egy nagyon egyszerű példa: Ha egy színt kellene mondanod a gyászra, mi lenne? Igen, én is a feketére gondolok, de sok ázsiai országban pont a fehér, de van ahol a lila a gyász színe.
Piacod és versenytársaid
Vannak színek, melyek elterjedtebbek egy-egy iparágban jelentésük és hozzájuk kapcsolódó érzések miatt. Például a kék megbízhatóságot sugall, így sok bank választja ezt. De mára a technológiával is összekötődött.
Ebből a szempontból két lehetőséged van: vagy csatlakozol, és követed a megszokásokat, ahogy a Facebook, Intel, Dell stb. Vagy pont mehetsz az ellenkező irányba, hogy a színeiddel tudj kitűnni. Ahogy a három nagy itthoni telko cég.

Alkalmazhatóság
Itt engedj meg egy kis szakmai kitekintést, de jó lehet, ha ezekről is hallasz. A palettád összeállításánál fontos, hogy hol és milyen formában fognak megjelenni a színeid. Olvashatók-e a színeid egymáson? Megvan-e a kellő kontraszt? Hol fogod használni őket?
Például a nyomdai anyagoknál más kevésbé élénk a színskála (CMYK), amit elő lehet állítani, mint a digitális térben (RGB). Így amikor egy élénk színre böksz, jó, ha ott van a fejedben, hogy ezt nem biztos, hogy egy katalógusban, vagy szórólapon egy az egyben használni tudod majd.

Színek, érzések, hangulatok- ez mennyire bullshit?
A cikk során többször beszéltem neked “üzenetről”, “érzésekről”. Felmerülhetett benned, hogy ez valóban működik-e, vagy csak egy kis csillámpor, amivel leöntjük az egész grafikai tervezést? Nos, a színelméletnek komoly szakirodalma és szakmai háttere van.
Természetesen nem lehet kőbe vésett tényekről beszélni, hiszen ahogy kultúránként eltérhet egy-egy szín jelentése, úgy az emberekből kiváltott érzelmeket sem lehet egyértelműen kijelenteni.
De azért mégsem érdemes figyelmen kívül sem hagyni és vannak olyan általánosan elfogadott társítások, amik nagy mintán végzett felméréseken alapulnak. Hogy legyen valami kiindulási alapod, hoztam is neked egyet. A Looka végzett egy felmérést, melyben 50+ országból 2.200 vállalkozót kértek meg, hogy 8 színt írjanak le egyetlen szóval.
ChatGPT fogalom magyarázó
Színelmélet
A színek létrehozásának, kombinálásának és észlelésének tudománya és művészete. Tanulmányozza, hogyan hatnak a színek az emberi érzelmekre, hogyan működnek együtt, és hogyan lehet őket hatékonyan használni designban, művészetben vagy marketingben.

Ezek az eredmények születtek:
- Zöld: Harmónia, természet, növekedés
- Lila: Nyugalom, spiritualitás
- Sárga: Pozitivitás, lelkesedés, boldogság
- Rózsaszín: Frissesség, nőiesség, játékosság, fiatalosság
- Kék: Hűség, profizmus, megbízhatóság, szomorúság(!)
- Narancs: Optimizmus, barátságosság, melegség
- Piros: Erő, szenvedély, szerelem, veszély
Ha van egy perced, idézz fel pár nagy márkát, és gondold végig, mennyire vannak összhangban ezekkel. Szerintem sok összecsengést fogsz találni. Ha pedig már megvannak a saját céged színei, ezt is futtasd át ezen a listán. Örülünk Vincent?
Összefoglalás
Bízom benne, hogy sikerült közelebb hozni hozzád a színek világát és rámutatni arra, mekkora szerepe is lehet egy jól megválasztott palettának. Alapjaiban határozza meg egy márka arculatát, hangulatát és pozícionálását.
Gondold át a fenti pontokat, hogy megbizonyosodhass róla, hogy a céged jó színben jelenik meg az ügyfeleid szemében.