Ha inkább hallgatni szeretnéd, vidd magaddal a cikket podcast formában.
Kezdjük egy virtuális vállveregetéssel, amiért olvasod ezt a cikket. Sok cégvezető (sajnos) még a konverzió fogalmával sincs tisztában, nemhogy az optimalizálásával. Ezek azok a területek, amiken könnyedén kiemelkedhetsz, mert a konkurenciád még nem foglalkozik vele. Még.
A konverzió fogalmáról egy korábbi cikkben már beszéltem bővebben. Most maradjunk annyiban, hogy a konverzió weboldalad célja, amit szeretnél, hogy a lehető legtöbben megcsináljanak. Lehet vásárlás, ajánlatkérés vagy feliratkozás. Hogy ezt 100 látogatóból hány hajtja végre, az adja meg a konverziós arányodat.
És igen, ahogy sejted, a konverziósarány-optimalizálás (CRO) azt hivatott elérni, hogy ez a szám minél magasabb legyen. Ha pedig tovább olvasol (remélem így lesz) elmondom, ez miért fontos, hogyan tudsz optimalizálni és mutatok egy-két hasznos eszközt is. Mélyedjünk bele!
Miért kell a konverzió optimalizálással foglalkoznod?
Ezt könnyen meg tudom válaszolni és azt hiszem tetszeni fog: Több pénzt kereshetsz. A képlet egyszerű. Ha jobb a konverziós arányod, ugyanannyi weboldal látogatóból több vásárlót/ügyfelet/ajánlatkérőt tudsz szerezni. Jobbak lesznek a hirdetéseid megtérülései és még a vásárlóid is elégedettebbek lesznek, mert a jobb konverziós arány legtöbbször jobb felhasználói élménnyel is jár. Szóval CRO=növekedés
Csak azt tudod fejleszteni, amit mérsz- hogyan kezdj neki
Van egy régi mondás, miszerint a marketing költség fele kuka, csak nem tudod melyik fele. Látok benne igazságot, de ma már ennél jobb az arány. Az online marketing sokkal jobban mérhető, és ez a kulcs az induláshoz. Mérned kell.
Ha már csinálod, király. Ha még nem, akkor meg is van az első feladatod. Kezd el mérni a weboldalad teljesítményét. Minden optimalizálási folyamathoz kell egy kiindulási, viszonyítási pont.
Olyanokra gondolok itt, hogy honnan érkezik a forgalmad, ők mennyi időt töltenek az oldalon, milyen oldalakat néznek és természetesen a legfontosabb, hogy hányan konvertálnak.
Ebben a legjobb barátod a Google Analytics lesz. Teljesen ingyenes és komoly mélységig tudod elemezni a weboldalad számait. Kösd be, vagy szólj a webesednek és lássuk a számokat, hogy állunk most.
“Vannak számaim, de jók, vagy rosszak?”
Teljesen jogos kérdés lehet. Hiszen van egy oldalad, valahogy teljesít, de ha nem látsz rá másokra, akkor nehezen tudod eldönteni, hogy a világ legjobb oldala a tiéd, vagy mindenki más leköröz.
Az optimalizálás során mindig a saját kiindulási számainkhoz viszonyítunk majd, de hoztam pár általános adatot, hogy el tudd helyezni magad a térképen.
Először is tudnod kell, hogy a konverziós arány sok mindentől függ: a terméked, vagy szolgáltatásod típusától, árától (nyilván más az arány egy pár ezer és egy pár milliós cucc között). Ezen kívül az oldalra érkező forgalom forrásától és attól, hogy telefonról, vagy számítógépről érkezik valaki.
Na de lássuk a huncut számokat: az ecommerce piacon az átlagos konverziós arány itthon 1-3,5% között mozog. Iparáganként vannak különbségek. A legmagasabb az élelmiszer és a +18 tartalmú shopok (2,5-3%). Míg a legnehezebb dolga a sport és baba-mama téren (0,99-1,7%) van a kesekedőknek.
A szolgáltatóknál az ajánlatkérésre vonatkozó konverziós arányok 1-4% között mozognak átlagosan. Így már van viszonyítási alapod, mehetünk tovább.
Mik befolyásolják a konverziós arányt?
Ha elkezded mérni a konverziós arányt, hamar látod, hogy lesz egy átlagod. Nézzük meg, hogy mik határozzák meg a weboldalad eredményeit. A fentiek a tágabb értelemben vett tényezők voltak. Most konkrétan a weboldaladra koncentrálunk.
3 részre bontanám a témát, amik természetesen összefüggenek és egymást erősítik.
1. Az ajánlatod és annak tálalása
A legfontosabb: legyen egyértelmű és érthető, hogy mit kínálsz és az is, hogy ezért mit kérsz cserébe. Ha valaki először látja az oldalad, akkor is értse meg másodpercek alatt, hogy miről van szó.
Az ajánlatot tovább tudod erősíteni, olyan nem elhanyagolható elemekkel, mint a USP-k (egyedi értékesítési pontok) kiemelése, vagy a gyakori kifogások kezelése.
Ezen kívül minden bizalom építő elem jótékonyan hat a konverziós számaidra. Ilyen lehet, hogy okosan kitalált garancia, vásárlói visszajelzések és referenciák. Erről is beszéltem a főoldal anatómiája cikkben.
2. Weboldalad felépítése
A legfontosabb: legyen egyértelmű és érthető, hogy mit kínálsz és az is, hogy ezért mit kérsz cserébe. Ha valaki először látja az oldalad, akkor is értse meg másodpercek alatt, hogy miről van szó.
Az ajánlatot tovább tudod erősíteni, olyan nem elhanyagolható elemekkel, mint a USP-k (egyedi értékesítési pontok) kiemelése, vagy a gyakori kifogások kezelése.
Ezen kívül minden bizalom építő elem jótékonyan hat a konverziós számaidra. Ilyen lehet, hogy okosan kitalált garancia, vásárlói visszajelzések és referenciák. Erről is beszéltem a főoldal anatómiája cikkben.
A könnyű, magától értetődő használat is ugyanolyan fontos. Bárhol lép be az oldaladra a látogató, legyen meg az útvonal, amin végig vezeted. Erre is jó eszköz a Google Analytics, mert tudod csekkolni merre barangolnak a látogatóid.
Legyen egyértelmű a következő lépés. Ha van elég gombod, már jó úton jársz. Viszont érdemes a gomb szövegét és a körülötte lévő tartalmat úgy alakítani, hogy elmondod mi fog történni. Kevesebben kattintanak, ha nem tudják mi történik. Pl.: egy űrlap kitöltés után mi történik? Kell fizetnem valamit? Telefonon fognak hívni, vagy nekem kell még valamit tennem? Válaszold meg ezeket a kérdéseket és nézd, ahogy növekszik a konverziós arányod.
3. Technikai cuccok
Ez is baromi fontos. Az első ezek közül az oldalad betöltési sebessége. Senki nem szeret várni. Olyannyira nem, hogy minden plusz betöltéssel töltött másodperc kb. 4% konverziós arány csökkenést okoz. Arról is találni felméréseket, hogy a legjobb konverziós arányt azok a webshopok érik el, amelyek 0-2 mp között töltenek be. Szóval ezen dolgoznod kell. A cikk végén mutatok egy jó kis eszközt hozzá.
Legyenek rendben és csekkold rendszeresen, hogy minden link és funkció működik. Nagy károkat tud okozni egy nem működő gomb, vagy egy rossz helyre mutató link. Néha menj végig az oldaladon, mintha akkor látnád először és kattintgass végig mindent. Plusz erre is van egy eszköz lejjebb.
Na és persze ott a reszponzibilitás. Minden eszközön, főleg telefonon és számítógépen jól kell kinéznie és használhatónak kell lennie az oldaladnak. A webes böngészések 65%-a mobilról érkezik. Nem ismerjük egymást, de biztos vagyok benne, hogy nem akarod a látogatóid kétharmadát elveszíteni. Vagy ha ez a te bizniszedbe belefér, szeretnék társulni.
Kell ide egy kis matek
Nyugi, nem kell elővenni a sinust, se a cosinust, és ha rajtam múlik, ma sem lesz szükséged a másodfokú egyenlet megoldó képletére. Viszont ezt a témát számokra játszák, így meg kell velük barátkoznod. Megbeszéltük, hogy tök jól mérhető ez az online világ, de hogy tudjuk őket értelmezni?
Kis tudatossággal látni fogod, hogy hol van “dugulás” az ügyfeleket szerző csatornádban. Ehhez látnod kell a teljes rendszert.
Tudjuk azt, hogy mondjuk 100-ból 2 ember fog konvertálni (2% konv. arány). Akkor kell 50 látogató, hogy szerezzünk 1-et, ugye? Ugye! Oké, szereznünk kell 50 látogatót. Hogy működik a látogató szerzésünk? Mennyi idő alatt jön ennyi látogató? 1 nap, 1 óra, vagy 1 hét alatt? Nem mindegy.
Ha páran érkeznek csak, akkor máris látod, hol fogy el a lendület. De mi van akkor, ha van kellő látogató?
Akkor megnézhetjük, honnan érkeznek és mennyi időt töltenek ott. Egyből visszafordulnak? Akkor vagy rossz közönség érkezik az oldalra, vagy a hajtás feletti rész a gatya.
Ha eltöltenek pár percet, de nem jönnek a konverziók, akkor a tartalmat kell vizsgálni. Valami kérdést, bizonytalanságot hagyunk a fejekben.
A konverzió optimalizálás folyamata
Szóval ez egy ilyen játék. Folyamatos duguláselhárítás. Nem vagyunk vele készen, hanem egyre jobbá válunk. Egyre több adatunk van, amire alapozhatunk.
Mindig ez a kör játszódik le újra és újra:
A kiinduló helyzetünk számai alapján van egy feltételezésünk. Pl.: a fő címsorom nem elég ütős, mert kevesen görgetnek tovább.
Készítünk egy másik címsort és egy A/B teszt segítségével elkezdjük felmérni, hogy az új címsorral többen görgetnek-e tovább.
Pár nap után felülvizsgáljuk a számokat. Ha javult örülünk, ha nem akkor nézzük a következő tesztet. És így tovább.
Az ilyen teszteknél vannak nagyobb elemek, mint a példában lévő címsor, vagy a konkrét ajánlat, esetleg az űrlapon bekért adatok mennyisége. Illetve vannak kisebbek, mint a CTA gomb színe. Komolyan, hozhat pár százalékot egy ilyen módosítás is.
Azt javaslom, hogy a nagyobbakkal kezd és haladj a kisebbek felé.
A CRO szerszámosládád – milyen eszközöket ajánlok
Szerencsénkre már sok eszközünk van a konverziós arányunk mérésére és optimalizálására. Ebből gyűjtöttem össze párat, amiket én napi szinten használok, ráadásul ingyenesen használhatók, vagy legalább kipróbálhatók.
Google Analytics
Az adataid központja. Ha bármit akarsz javítani az oldalad teljesítményén, ezt be kell kötnöd. Az alap adatokat könnyen tudod ellenőrizni cégvezetőként is. Pl.: hányan jártak az oldalon, hány konverzió volt, milyen források működnek a legjobban.
Hotjar
Ez egy hőtérkép megoldás. Sok-sok hasznos infót ad arról, hogyan használják a látogatóid az oldalad. Meddig görgetnek le, mely részeket nézik meg leginkább, hol akadnak el. Sőt felvételeket is készít, ami szintén jól tud jönni. Egyik ügyfelemnél így derült ki, hogy azért váltják be kevesen a kupont, mert a kupon mező betűszíne és háttere is fehér. Így senki nem látta, hogy a mező működik.
OptiMonk
Egy hazai startup, ami popup-ként indult, mára CRO szoftverként pozícionálja magát. A lényeg, hogy a látogatók viselkedéséhez igazítva tudsz feldobni különböző felugró ablakokat, amivel növelheted a konverziós arányt és plusz infókat szerezhetsz.
Záró gondolatok
Nem tagadom, hogy a konverziós arány optimalizálás egy összetett feladat. Sok a talán és az attól függ. Viszont nagyon jól mérhető és akár milliókban mérhető plusz eredményeket is el lehet érni a kitartó teszteléssel és fejlesztéssel.