Konverzió optimalizálás (CRO) lépésről lépésre- az egyetlen cikk, amire szükséged van a konverzió optimalizálás megértéséhez

Facebook
Twitter
LinkedIn

Tartalomjegyzék

A hirdetésekre szánt költséged a plafonon van, egész sokan járnak az oldaladon, mégis úgy érzed, hogy többet ki lehetne hozni belőle? Amikor azt mondom, hogy lehetne több vevőd, futhatnának jobb megtérüléssel a hirdetéseid, akkor felcsillan a szemed? Akkor elérkezett az idő, hogy komolyabban foglalkozz a konverzió optimalizálással (CRO).

Egy általunk végzett felmérés szerint Magyarországon a webshopoknak mindössze 10%-a használ bármilyen CRO eszközt, pedig ez közvetlen hatással van a profitabilitásra. Miért? Mert a látogató számoddal, vagy a legutóbbi kampányod átkattintási arányával nem tudsz fizetni a boltban. A nap végén csak az számít, hányan vásárolnak, kérnek ajánlatot, vagy iratkoznak fel az oldaladon.

A CRO olyan, mint finomhangolni egy autót. Lehet bármilyen erős motorod (azaz rengeteg forgalmad), ha a sebességváltód nem működik rendesen (nincs optimalizált weboldalad), az autó nem fog gyorsan menni.

Ebben a cikkben megmutatjuk, miért fontos, hogy ne csak a forgalomra és a hirdetésekre koncentrálj, hanem a weboldalad hatékonyságára is. Bemutatjuk a konverzió alapfogalmait, megmutatjuk, hogyan mérheted a konverziós arányt, és részletes útmutatót kapsz a konverzió optimalizálás folyamatairól.

Akár webshopot vezetsz, akár szolgáltatást nyújtasz, ez a cikk segít abban, hogy ne csak több látogatót szerezz, hanem valódi ügyfeleket is.

Induljunk el együtt ezen az úton, hogy a forgalmadat forintra válthasd.

Mi a konverzió?

A konverzió a központi eleme minden online tevékenységnek. Azt jelenti, amikor a weboldalad látogatója végrehajt egy általad előre meghatározott, kívánt tevékenységet, oldalad célját. 

Magyarról magyarra fordítva, ami a fociban a gól, az az online marketingben a konverzió.

Mi minősül konverziónak?

A konverzió tehát mindig egy konkrét cselekvés, amit a látogatók végrehajtanak, és ami hozzásegít téged a vállalkozásod növekedéséhez.

Ezek a célok eltérők lehetnek attól függően, hogy milyen típusú weboldalad van. Sőt, egy oldalon belül, az aloldalak között is lehet eltérés: egyik vásárlásra terel, a másik feliratkozásra. 

Konverzió lehet például:

Mi minősül konverziónak?

A konverziók két fő kategóriába sorolhatók:

  1. Mikrokonverziók: Ezek kisebb lépések, amelyek közelebb visznek a nagyobb célokhoz. Például egy hírlevélre való feliratkozás vagy egy cikk elolvasása olyan mikrokonverzió, amely vásárláshoz vezethet.

  2. Makrokonverziók: Ezek a végső, nagyobb célok, mint például egy vásárlás, egy szolgáltatás megrendelése vagy egy szerződés aláírása.

Miért fontos a konverzió?

A konverzió az a pillanat, amikor a munkád beérik. Egy weboldal lehet bármennyire szép vagy népszerű, ha nem történik rajta konverzió, akkor a látogatók csak „bámészkodnak”, anélkül, hogy bármilyen hasznot hoznának a vállalkozásodnak.

Tegyük fel, hogy egy webshopod van, és az oldaladra érkező látogatók több tucat termékedet végignéznek, de sosem vásárolnak. Ebben az esetben a forgalmad ugyan magas, de a bevételeden ez mit sem segít. Itt kell elkezdened a konverzióoptimalizálással is foglalkozni, hogy a meglévő forgalomból több ügyfelet generálj.

Weboldalad egyik legfontosabb mérőszáma: a konverziós arány

A konverziós arány (conversion rate) megmutatja, hogy egy weboldalad látogatóinak mekkora része hajtja végre a célzott konverziót (konvertál) – legyen az vásárlás, feliratkozás, vagy akár egy ingyenes próbaidőszak elindítása. Ez az egyszerű szám nagyon pontosan megmutaja online jelenléted valódi teljesítményét.

Hogyan számoljuk ki a konverziós arányt?

A konverziós arány kiszámításának képlete így néz ki:

a konverzió optimalizálás képlet: vásárlók száma osztva az össze látogatóval

Ha például van egy webshopod, ahol 1000 látogatód van egy hónapban, és ebből 50-en vásároltak, a konverziós arányod 5%. Ilyen egyszerű, mégis nagyon fontos!

Számold ki te is egyszerűen a kalkulátorunkkal!

Konverziós Arány Kalkulátor

Ezzel a kis kalkulátorral segítünk, hogy gyorsan és egyszerűen ki tudd számolni a konverziós arányod.

A konverziós arány segít tisztábban látni és jobb eredményeket elérni

A konverziós arány ismerete segít abban, hogy pontosan lásd, hol kell javítanod. Ha a weboldalad egyes elemei nem működnek jól (pl. túl sokan hagyják el a kosarat a fizetés előtt), akkor célzottan fejlesztheted azokat a részeket, ahol a konverziók megakadhatnak.

Mit mutat a konverziós arány?

  • Teljesítményjelző: A konverziós arány megmutatja, hogy az oldalad mennyire képes vásárlókat szerezni. Ha alacsony számaid vannak, az arra utal, hogy javításokra van szükség, míg a növekvő arány azt mutatja, hogy jó irányba haladsz.

  • Ügyfélérték: A magasabb konverziós arány mellett megnőhet az egy vásárlóra jutó ügyfélérték is, hiszen a vásárlók gyakrabban térnek vissza és több terméket is vásárolhatnak.

  • Megbízhatóság: Ha a látogatók látják, hogy mások is sikeresen vásárolnak, az növeli az oldalad iránti bizalmat, és javítja az egész felhasználói élményt.

Konverziós arány és más mérőszámok kapcsolata

A konverziós arányt érdemes más számokkal együtt nézned, hogy teljes képet kapj, mint például a visszafordulási arány (bounce rate) vagy az oldalon töltött idő.

Ezek segítenek megérteni, hogy a látogatók hol akadnak el a konverzió felé tartó úton.

Például, ha magas az visszafordulási arány, érdemes felülvizsgálnod, hogy a kampányod érkezési oldala valóban megfelel-e a látogatók elvárásainak.

Pro tipp: bevétel / látogató

Előfordul, hogy ha nagyon a konverziós arányt helyezzük csak a fókuszba, akkor elérjük, hogy többen vásárolnak, de ezzel párhuzamosan például a kosárérték csökken.

Ezért egy extra mérőszám, amit érdemes figyelned az egy látogatóra jutó bevétel (fontos, hogy nem vásárlóra, hanem látogatóra), mert ez több tényezőt (konveriós arány, látogatószám, kosárérték) is összefüggésében mutat meg.

Pl: ha van 1.000 látogatód és abból 10 vásárol, összesen 100.000 Ft értékben, akkor az látogatónkénti bevételed: 100.000/1.000= 100 Ft lesz. Ezt a számot kevesen ismerik, de nagyon érdemes szem előtt tartani.

A konverziós arány növelése a hosszú távú siker kulcsa lehet – különösen olyan versengő piacon, mint az e-kereskedelem vagy bármilyen digitális üzlet.

Minden javított százalék több vásárlót, nagyobb bevételt és jobb ügyfélmegtartást jelent, ráadásul költséghatékonyabbá is válhat a marketingtevékenységed. 

Mi az a konverzió optimalizálás (CRO)?

A konverzióoptimalizálás (CRO) olyan folyamat, amelynek célja a weboldaladon elérhető konverziós arány javítása.

Az optimalizálás nem más, mint a látogatók tapasztalatainak finomhangolása, a folyamatok leegyszerűsítése, és a hibák kiküszöbölése annak érdekében, hogy egyre több látogatóból legyen vásárló (vagy ami a célod).

A CRO nem új találmány

Gyakran úgy gondolják, hogy a CRO egy modern digitális marketing technika, de valójában az offline világban is régóta alkalmazzák.

Gondolj csak egy étteremre, ahol a legnépszerűbb fogások jól ki vannak emelve, vagy ezek a “séf ajánlatai”, vagy egy üzletre, ahol a drágább termékek vannak szemmagasságban.

Ezek mind példák arra, hogy hogyan lehet optimalizálni a folyamatokat és növelni az értékesítést – ez az offline CRO.

A CRO tehát időtálló módszertan, amit a haladó cégek minden folyamatukba beépítenek, legyen szó termékfejlesztésről, logisztikáról, vagy értékesítésről.

Ez nem varázslat, és nem csak egy új marketing divat – ez egy stratégiai megközelítés, amely évtizedek óta sikeresen működik.

Egy példa a konverzió optimalizálás erejére

Van egy online fitness termékeket árusító boltod.

Egy hónapban 10.000 látogató érkezik az oldaladra, de csak 150-en vásárolnak. Ez 1,5%-os konverziós arányt jelent.

Elindíthatsz egy A/B tesztet (amiről később részletesebben beszélünk), és megvizsgálod, hogy vajon egy erősebb cselekvésre ösztönző gomb (CTA) vagy a termékoldal átláthatóbb elrendezése segít-e több konverziót elérni.

A nyertes teszttel a számot sikerül 3%-ra növelni, akkor már 300 vásárlód lesz ugyanabből a látogatószámból – ez kétszeres bevételnövekedést jelent extra marketingköltség nélkül!

Miért fontos a konverzióoptimalizálás, és milyen előnyökkel jár?

A konverzióoptimalizálás (CRO) egy nélkülözhetetlen stratégia minden olyan vállalkozás számára, aki komolyan veszi az online jelenlétét. A CRO segít azonos látogatószám mellett növelni a konverziókat.

Több profit ugyanannyi látogatóval

Az egyik legnagyobb előnye a konverzióoptimalizálásnak, hogy új látogatók szerzése nélkül is növelheted az üzleted bevételeit. Ha az oldaladra érkező forgalom már megfelelő, a konverzió optimalizálásával jelentős eredményeket érhetsz el.

Gondolj csak bele: nem kell új marketing kampányokat futtatnod, nem kell növelned a költségkeretedet, elég finomítani az oldaladon. Ezzel csökkentheted az ügyfélszerzési költségedet (CAC).

Javuló felhasználói élmény

A CRO eredménye nemcsak a profitnövekedés, hanem a felhasználói élmény javulása is. Ha optimalizálod az oldalad, például leegyszerűsíted a vásárlási folyamatot, vagy könnyebbé teszed a navigációt, azzal nemcsak a konverziókat növeled, hanem javítod a látogatóid élményét is.

Minél egyszerűbb és élvezetesebb egy weboldal használata, annál nagyobb az esély, hogy a látogatóid több pénzt hagynak nálad és többször is visszatérnek.

Jobban megtérülő a marketing költségek

Amikor sok pénzt költesz hirdetésekre, tartalomkészítésre vagy SEO-ra, természetes, hogy a lehető legtöbbet szeretnéd kihozni a forgalomból.

A CRO segít, hogy a meglévő látogatószám mellett maximalizáld a bevételeidet, azaz minden egyes befektetett marketing forint jobban megtérüljön.

Hosszú távú üzleti növekedés

A konverzióoptimalizálás nem egyszeri projekt. Folyamatosan figyelned és javítanod kell az oldalad a látogatói visszajelzések, az analitikai adatok és a technológiai változások alapján.

A CRO hosszú távú stratégia, amely folyamatosan lehetőséget biztosít a növekedésre. Amint új optimalizálási lehetőségeket találsz, tovább finomíthatod a vásárlási folyamatot, ami segít versenyben maradni a nehezebb időkben is.

Versenyelőny a konkurensekkel szemben

A vállalkozások többsége a forgalom növelésére fókuszál, miközben elhanyagolja az oldaluk optimalizálását.

Azáltal, hogy CRO-val foglalkozol, előnyre tehetsz szert azokkal a versenytársaiddal szemben, akik csak a látogatók számát próbálják növelni, de nem figyelnek arra, hogy mi történik, amikor a látogatók az oldalukra érkeznek. 

Minden iparágnál eredményesen alkalmazható

A CRO nem csak az e-kereskedelmi oldalak kiváltsága. Legyen szó SaaS termékekről, online vagy offline szolgáltatásokról, a konverzióoptimalizálás mindenhol értékes eredményeket hozhat.

A cél mindig az, hogy a látogatókat a kívánt cselekvésre ösztönözd. Ez a vásárláson kívül lehet ajánlatkérés, időpont foglalás, vagy bármi, ami nálad az ügyfélszerzés első lépése.

A konverzióoptimalizálás tehát nem csak egy „jó, ha van” eszköz, hanem egy nélkülözhetetlen stratégia, amely hosszú távú eredményekhez vezet.

Tévhitek a konverzió optimalizálásról

A konverzióoptimalizálás egyértelműen arról szól, hogy a felhasználói élmény javításával és adatvezérelt döntésekkel növeljük a konverziós arányokat – de tisztánlátás miatt fontos tisztázni, hogy mi nem tartozik ide.

CRO nem egy marketing trükk

Az egyik legnagyobb félreértés a CRO-val kapcsolatban az, hogy bizonyos módszerek „becsapják” a felhasználókat, hogy cselekvésre ösztönözzék őket.

Ez az, amit az iparágban „dark patterns” néven ismerünk. Az ilyen megkérdőjelezhető taktikák rövid távon ugyan eredményeket hozhatnak, de hosszú távon ártanak a márkádnak.

Például, ha egy webshop megígéri, hogy egy ingyenes e-book letöltéséhez csak egy e-mail cím szükséges, majd utána tömegesen kezd el vásárlásra kényszerítő e-maileket küldeni, az gyorsan negatív értékelésekhez és ügyfélvesztéshez vezethet.

A CRO célja nem az, hogy félrevezessük az embereket, hanem hogy valódi értéket nyújtsunk, ami végül növeli a felhasználók elégedettségét és lojalitását.

Nem apró változtatásoktól várt csoda

Egy másik gyakori tévhit, hogy a CRO főként olyan apróságokkal foglalkozik, mint például a gomb színének megváltoztatása. Bár ezek a mikroszintű optimalizálások is szerepet játszanak a folyamatban, nem ez az, ami a nagy változásokat hozza.

Sok helyen olvashatunk olyan történeteket, hogy például egy egyszerű gombszín-csere 50%-os növekedést hozott a konverziókban, de valójában az ilyen esetek ritkák. A kisebb, vizuális változások önmagukban ritkán eredményeznek jelentős hatást, különösen kisebb forgalmú oldalak esetén.

A valódi konverzió optimalizálás inkább nagyobb, szerkezetbeli változtatásokra épít.

Sosincs készen

A CRO nem egy egyszeri feladat, amelyet elvégzel, és aztán hátradőlhetsz. Ez egy folyamatos feladat, ahol folyamatosan figyelned kell a weboldalad teljesítményére, tesztelned kell az új ötleteket, és optimalizálnod az oldalad elemeit az eredmények függvényében.

Egy-két módosítás hozhat gyors eredményt, de a CRO igazi ereje hosszú távon jön ki.

Nem tudja pótolni a rossz terméket, vagy szolgáltatást

Fontos kiemelni, hogy a CRO nem helyettesíti a jó terméket, szolgáltatást. Hiába optimalizálod az oldaladat a legapróbb részletekig, ha maga a termék nem felel meg a vásárlók elvárásainak, vagy ha a szolgáltatásra egyszerűen nincs igény.

A CRO akkor tud igazán hatékonyan működni, ha a kiindulás egy jó minőségű termék vagy szolgáltatás.

Nem egy sablon, ami mindenkinek egyformán jó

Minden weboldal, termék és üzleti modell különböző, amit a CRO stratégia kialakításnál is figyelembe kell venni. Ami az egyik oldalon működött nem biztos, hogy máshol is ugyanolyan is eredményeket hoz.

Persze vannak általános érvényű igazságok és bevált módszerek, de mindig a célközönséged igényeihez és a saját piacodhoz kell igazítani az optimalizációkat is.

A CRO menete

A konverzióoptimalizálás (CRO) egy strukturált, adatvezérelt folyamat, amely során folyamatosan fejleszted a weboldalad teljesítményét. Fontos fejben tartanod, hogy ez egy végtelen körforgás.

Ahogy az ábrán is látod, ahogy az egyik ciklus lezárul, indulhat is a következő.

a konverzió optimalizáció folyamata

Célkitűzés

Mielőtt bármibe is belekezdenél, tisztázd magadban: Miért van szükséged CRO-ra? Ez az első és legfontosabb kérdés. Gondold végig, hogy milyen üzleti célokat szeretnél elérni. Több vevőt szeretnél? Magasabb kosárértéket? Több profitot? Esetleg több regisztrált felhasználót?

Egyszerre mindig érdemes egy célt kitűzni és arra fókuszálni. Sok esetben ez más pozitív eredményeket is hoz.

Adatgyűjtés

Itt kezdődik a komoly munka. Az adatok két fő típusa segít a probléma mélyebb megértésében:

- Kvantitatív elemzés:

ilyenkor ennyiségi adatokat vizsgálsz:

  • honnan érkeznek a látogatóid
  • mennyi időt töltenek az oldalon
  • hol lépnek ki.


Ezek begyűjtésére különböző analitikai eszközök (pl. Hotjar, Google Analytics) lesznek a segítségedre, amelyekkel feltérképezheted, hogy pontosan hol tartasz jelenleg.

Mérés nélkül nincs optimalizálás sem.

- Kvalitatív elemzés:

Ez a felhasználói visszajelzésekre, interjúkra és kérdőívekre épül.

Fontos, hogy megértsd a látogatók gondolkodását: miért nem hajtják végre a kívánt akciókat, mi zavarja őket az oldalon?

Az olyan eszközök, mint vásárló interjúk, vagy oldal elhagyó kérdőívek segítenek ebben.

Fontos, hogy a munkához szükséges eszközök rendelkezésedre álljanak és be legyenek kötve a weboldaladhoz. (Hogy mik ezek, arról kicsit később írunk.)

vásárlói értékelések fontosak a konverzió optimalizálásban

Hipotézisek felállítása

✒️ Fontos fogalom:

Hipotézis: egy olyan feltételezés vagy elképzelés, amit még nem bizonyítottak, de amit szeretnénk tesztelni vagy ellenőrizni.

Olyan, mintha lenne egy tippünk, hogy valami hogyan működik, és aztán kísérletekkel, megfigyelésekkel megpróbáljuk kideríteni, hogy igaz-e vagy sem.

Miután megvannak az adatok, ideje a hipotézisek felállításának. Mi okozhatja a problémát, és hogyan javíthatnál rajta?

Például, ha a vásárlási folyamat túl bonyolult, a hipotézised lehet az, hogy annak egyszerűsítésével több vásárlót fogsz konvertálni.

Minden feltételezésünket alá kell támasztani az adatokkal, hogy a tesztelés során tisztán láthasd, mi működik és mi nem.

Hogyan válaszd ki, mivel kezdd a konverzió optimalizálási folyamatot?

Amikor összegyűjtöttél egy sor hipotézist a weboldalad konverziójának növelésére, érdemes eldönteni, melyiket érdemes először megvalósítani.

A prioritás felállítása segít abban, hogy a legnagyobb hatású változtatásokat kezdd el, és ne pazarolj időt kevésbé fontos feladatokra.

Íme néhány módszer, amelyek segítenek meghatározni, melyik projektet érdemes először elvégezni.

A RICE a Reach (elérés), Impact (hatás), Confidence (bizonyosság) és Effort (erőfeszítés) szavak rövidítése.

Ezeket a tényezőket egytől tízig terjedő skálán értékelheted, majd kiszámolhatod a RICE pontszámot az alábbi képlettel:

a rice képlet az egyik CRO értékelési módszer

A magasabb pontszámú projektek nagyobb prioritást élveznek.

Ez a módszer különösen hasznos akkor, ha sok adat áll rendelkezésre, hiszen segít egyértelmű sorrendet felállítani a tesztelendő változtatások között.

Hátránya azonban, hogy a pontszámok gyakran szubjektív becsléseken alapulnak.

Ebben a modellben minden hipotézist a várható érték és a megvalósításhoz szükséges erőfeszítés alapján értékelsz. Az érték magas vagy alacsony lehet, akárcsak az erőfeszítés, majd a hipotéziseket egy négyzetes diagramon ábrázolod.

az érték energia grafikuon egy másik cro eszköz

A legnagyobb figyelmet azokra a hipotézisekre fordítod, amelyek nagy értéket képviselnek, de alacsony erőfeszítéssel járnak, ezek lesznek a gyors győzelmek.

Bár ez egy egyszerű és hatékony mód a döntéshozatalra, vigyázni kell, mert könnyen figyelmen kívül hagyhatsz olyan magas értékű, de nagyobb erőfeszítést igénylő projekteket, amelyek hosszú távon áttörést hozhatnak.

A P.I.E. a Potential (potenciál), Importance (fontosság) és Ease (egyszerűség) tényezők alapján rangsorolja a hipotéziseidet.

Minden hipotézist értékelsz ezen három tényező mentén, majd a pontok alapján állítod fel a prioritási sorrendet.

a pie keretrendszer az egyik legnépszerűbb CRO keretrendszer

Ez a módszer egyszerű és könnyen alkalmazható, de hasonlóan a RICE pontozáshoz, ez is szubjektív lehet, mivel gyakran nincs konkrét adat a pontszámok mögött.

Melyik keretrendszert válaszd?

A prioritás felállításához nincs egyetlen helyes módszer. A legjobb, ha egy egyszerűbb keretrendszerrel kezded, mint például a P.I.E. vagy az Érték vs. Erőfeszítés, és ha szükséges, később áttérhetsz a részletesebb RICE módszerre, amikor több adat áll rendelkezésre.

A prioritás meghatározása segít abban, hogy a leghatékonyabb és legkönnyebben megvalósítható változtatásokkal kezdd a munkát, így gyorsan láthatsz eredményeket.

A/B tesztek és variációk létrehozása

Az A/B tesztelés a CRO alapvető eleme. Készíts két vagy több változatot ugyanarról az oldalról, ahol csak egy-egy elem változik, például az oldal szövege vagy elrendezése. Fontos, hogy a teszt során minden variáció technikailag jól működjön, nehogy a technikai hibák torzítsák az eredményeket.

Illetve minden esetben egy adott oldalon csak egy módosítást tesztelj egyszerre. Tehát ha átírtad a címsorokat, akkor a gombok színét ne változtasd meg, mert nem fogsz tisztán látni, hogy mi hozta a változást.

Milyen elemeket tesztelhetsz?

Az A/B tesztelésben szinte bármit tesztelhetsz, ami befolyásolja a látogatók döntését a weboldalon. Íme néhány példa:

Eredmények elemzése

A teszt lezárását követően értékeld ki az eredményeket. Melyik változat teljesített jobban, és miért?

A statisztikai szignifikancia kulcsfontosságú: ha az eredmény nem szignifikáns, lehet, hogy a változás véletlenül történt, és nem hoz hosszú távú eredményeket.

✒️ Fontos fogalom:

Szignifikancia: azt mutatja meg, hogy egy kutatás vagy kísérlet eredménye mennyire megbízható, vagyis mennyire valószínű, hogy nem véletlenül történt.

Ha egy eredmény szignifikáns, akkor az azt jelenti, hogy a megfigyelt hatás nem csupán a véletlen műve, hanem valós, és van mögötte tényleges ok.

A következő fejezetben részletesen megbeszéljük, hogy mit értünk ez alatt a konverzió optimalizálásban. 

Döntéshozatal és implementáció

Amikor megvannak a szignifikáns eredmények, a jobban teljesítő verziót élesítheted az oldaladon. Az optimalizálási folyamat nem ér véget itt: kommunikáld a csapatnak az eredményeket, és dokumentáld a tanulságokat, hogy a jövőben is profitálj a sikeres tesztelésből.

+1 Ismétlés és folyamatos optimalizálás

Mégegyszer: a CRO nem egy egyszeri feladat, hanem egy folyamatos, véget nem érő folyamat. Mindig van tér újabb tesztekre és finomításokra. 

Statisztikai alapok: szignifikancia, esélyek

Nyugi, nem kell esőembernek, de még Alan-nek a Másnaposokból sem lenned, hogy ezt a részt is könnyedén megértsd. Csak annyi matekot hozunk be, amennyit muszáj értened a hatékony konverzió optimalizációhoz. 

Ahhoz, hogy hatékonyan optimalizáld a weboldalad konverzióit, fontos tisztában lenned néhány alapvető statisztikai fogalommal.

Ezek közül kiemelten fontos a szignifikancia és a mintaméret, amelyek segítenek megérteni, hogy az általad végzett tesztek eredményei valóban relevánsak-e, vagy csupán a véletlen művei. (Ne aggódj, ezeket az adatokat a CRO szoftverek kiszámolják neked)

Mi az a statisztikai szignifikancia?

A statisztikai szignifikancia annak a valószínűsége, hogy a tesztek során látott különbségek valódiak, és nem véletlenszerűek. 

Képzeld el, hogy egy érmét feldobsz 30-szor, és ebből 17-szer fej jön ki. Elsőre úgy tűnhet, hogy az érme “cinkelve’ van, hiszen több fej eredményt kaptál, mint amire számítottál.

De vajon valóban “csal” az érme, vagy csak véletlenről van szó?

A statisztikai szignifikancia ebben segít: megmutatja, hogy mennyire bízhatsz abban, hogy az eredmény tényleg valós különbséget mutat, és nem csupán a véletlen műve.

Az iparágban általánosan elfogadott szignifikancia-szint 95%. Ez azt jelenti, hogy az eredmény, amit alátámasztottnak ítélhetünk, legalább 95%-os biztonsággal valódi, és csak 5%-ban lehet véletlen.

Miért fontos a szignifikancia a CRO-ban?

Tegyük fel, hogy A/B tesztet végzel, ahol az egyik verzióban a vásárlás gomb piros, a másikban kék.

Ha az eredmények azt mutatják, hogy a piros gombos verzió 15%-kal jobban teljesít, de csak 70%-os szignifikanciával, akkor még nem biztos, hogy ez a különbség valódi.

Előfordulhat, hogy csak véletlen eltérésről van szó, ami egy újabb teszt során eltűnik.

Csak akkor érdemes változtatásokat végrehajtani, ha az eredmények szignifikanciája legalább 95%-os.

Mintaméret és hatásnagyság

A teszt sikeréhez nemcsak a szignifikancia fontos, hanem az is, hogy elegendő mintamérettel dolgozzunk. Minél nagyobb a mintaméret (vagyis minél több látogató vesz részt a tesztben), annál megbízhatóbb lesz az eredmény.

Egy kis forgalommal rendelkező weboldalon előfordulhat, hogy túl korán vonunk le következtetéseket, mert a minta túl kicsi ahhoz, hogy valódi különbséget mutasson.

Például, ha egy webshop napi 100 látogatót kap, és egy A/B tesztben 20%-kal több konverziót ér el az egyik verzió, az még nem feltétlenül jelent biztos sikert.

A mintaméretnek elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy a különbség ténylegesen jelentős legyen.

Esélyek és tesztelés: Hogyan előzd meg a hibákat?

Az esélyek elemzése fontos része a tesztelésnek.

Ha túl korán állsz le egy A/B teszttel, vagy ha túl kevés adatot vizsgálsz, magas esély arra, hogy hibás következtetéseket vonj le.

Továbbá, az is előfordulhat, hogy bár az egyik verzió jobban teljesít, az eredmény nem tartós.

Ezért ajánlott több hetes tesztidőszakokat alkalmazni, hogy a különböző időszakok eredményeit is figyelembe vegyük, és elkerüljük az üzleti ciklusok által okozott torzításokat. 

ingyenes ebook

Duplázd meg webshopod vásárlóit a CRO erejével

5 azonnal beépíthető módszer, ami garantáltan növelni fogja webshopod konverziós arányát. 

konverzió optimalizáló módszerekről szóló ebook

Mit lehet tenni, ha statisztikailag nincs elég forgalom?

Az egyik legnagyobb kihívás a konverzió optimalizálásban, hogy mikor érdemes egy tesztet futtatni, és mikor ér el az elegendő forgalmat ahhoz, hogy valóban szignifikáns eredményeket kapj.

Ahogy megbeszéltük, ahhoz, hogy egy A/B teszt eredménye megbízható legyen, el kell érned a statisztikai szignifikancia szintjét, amely általában 90-95%. De mit tehetsz, ha a forgalom egyszerűen nem elég nagy ahhoz, hogy elérd ezt az értéket?

Ne ijedj meg! Hoztunk pár tippet, hogy mit tehetsz ebben a helyzetben.

Egyszerűen építsd be

Ha egy változtatás nyilvánvalóan javítja a felhasználói élményt, és nem igényel kockázatos kísérletezést, akkor érdemes egyszerűen implementálni azt.

Például, ha egy felhasználói interjú során kiderült, hogy egy bizonyos design elem zavaró, és annak eltávolítása javítja az oldal navigációját, ne várj a tesztelés eredményeire, csak csináld.

Figyeld az eredményeket a bevezetés után, hogy megbizonyosodj róla, hogy valóban pozitív hatással van a konverziókra.

Nagyobb, tematikus változtatások

Ahelyett, hogy apró változtatásokat tesztelnél, amelyek csak minimálisan befolyásolják a felhasználói élményt, gondolkodj nagyban. Például egyetlen gomb megváltoztatása helyett gondold át az egész oldal hangvételét, és alakítsd át a tartalom stílusát.

A nagyobb volumenű változtatások sokkal nagyobb hatást gyakorolhatnak a felhasználói viselkedésre, és gyorsabban eredményezhetnek statisztikailag szignifikáns változást.

Több oldalra kiterjedő tesztelés

Ha az oldalad forgalma nem elég nagy egy teszt futtatásához, gondolkodj azon, hogy a tesztet több oldalon futtasd. Ha ugyanazt a hipotézist teszteled az oldal különböző részein – például minden termékoldalon – akkor gyorsabban összegyűjtheted a szükséges adatokat, és hamarabb érheted el a szignifikáns eredményeket.

Mikrokonverziók használata

Néha a fő konverziós célból (például egy vásárlás vagy regisztráció) túl kevés van ahhoz, hogy statisztikailag értelmezhető eredményt kapj. Ilyenkor érdemes figyelni a mikrokonverziókat, mint például a CTA gombok kattintásait vagy a kosárba helyezéseket.

Ezek az apróbb lépések közvetlenül kapcsolódnak a fő konverziós célhoz, és gyorsabb visszajelzést adhatnak arról, hogy a változtatás pozitív hatással van-e az oldal teljesítményére.

Simán lépj tovább

Ha a felhasználók közömbösek egy változtatás iránt, és az eredmények semlegesek, érdemes lehet egyszerűen tovább lépni.

Ha egy tartalmi változtatás – például egy új videó vagy kép hozzáadása – nem befolyásolja jelentősen a felhasználói viselkedést, akkor válassz egy olyan tesztet, amely nagyobb eséllyel hoz eredményt és haladj a következőre. 

Fontos észben tartanod, hogy nem lesz minden teszted “nyerő”. Lesznek esetek, amikor nem lesz különbség, sőt olyan is, amikor az eredeti jobban teljesít, mint az új. Ezt el kell fogadnod. 

Mikor nem érdemes tesztelni?

Ha a teszteléshez túl nagy mintára lenne szükséged (például havi 2000 látogató mellett 40,000 látogatót igényelne egy teszt), érdemes lehet átgondolni, hogy ez a teszt valóban releváns-e számodra.

Ilyenkor lehet, hogy jobb döntés, ha nagyobb forgalmú oldalakat tesztelsz, vagy egyszerűen bevezeted a tervezett változtatást, anélkül, hogy hosszú hónapokat várnál az eredményekre.

A konverzióoptimalizálás (CRO) webshopok esetében kiemelkedően fontos, hiszen az online vásárlási folyamat minden lépése kulcsfontosságú a bevételek növelése szempontjából.

Egy webáruház számára a legfontosabb cél, hogy a látogatókat vásárlókká alakítsa, és ezt számos apró, de összességében jelentős változtatással érheti el.

Milyen az ideális konverziós arány webshopoknál?

Az ideális konverziós arány webshopoknál sok tényezőtől függ, például a terméktípustól, a weboldal dizájnjától és a közönségtől.

Átlagosan az e-kereskedelmi weboldalak 2,5-3%-os konverziós arányt érnek el, de folyamatos optimalizálással ez jelentősen növelhető.

Érdekel, hogyan növelheted meg webshopod havi bevételét 20-50%-kal?

Egyedi webshop auditunkból, megtudhatod, hogy tudsz néhány egyszerű módszerrel, akár 1,5x több vásárlót és bevételt termelni. 

A kosárelhagyás kezelése

A webshopok egyik legnagyobb problémája a kosárelhagyás, amikor a vásárló már berakott egy, vagy több terméket a kosárban, de végül nem fejezi be a vásárlást. Az átlagos kosárelhagyás értéke 70% körül alakul.

Fontos mérned és figyelned, hogy nálad miként alakul ez az arány.

Ha túl magas, akkor érdemes felülvizsgálnod a kosár oldalt. Előfordulhat, hogy itt derül ki egy fontos információ (pl.: szállítási díj), ami elrettenti a vásárlókat. 

Érdemes több elrendezést és kosár elemet is tesztelned, hogy megtaláld a legjobbat. 

Ezen kívül azonnal javulást hozhat az exit-intent pop-upok használata. Ezek a felugró ablakok akkor jelennek meg, amikor a látogató el akarja hagyni az oldalt. Ilyenkor egy utolsó ajánlatot tehetsz neki.

Például ingyenes szállítást vagy kedvezményt ajánlhatsz fel, hogy a vásárló visszatérjen és befejezze a vásárlást.

Termékajánlások és keresztértékesítés (Upsell és cross-sell)

Rengeteget javíthatsz a kosárértékeden és a bevételeden is, ha a webshopodban releváns termékajánlásokat és a keresztértékesítést használsz.

Egyszerűsített fizetési folyamat

A fizetési folyamat optimalizálása egy praktikus mód a magasabb konverziós arány eléréséhez. Minél kevesebb akadályt gördítesz a vásárló elé a vásárlási folyamatban, annál valószínűbb, hogy be is fejezi azt.

Mikrokonverziók optimalizálása (3 példa)

Az e-kereskedelemben az úgynevezett mikrokonverziók optimalizálása is különösen fontos. Ezek azok a kisebb lépések, amelyek egy nagyobb konverzió, például egy vásárlás felé vezetnek.

Érdemes ezeket is külön mérned, hogy pontosabban tudd azonosítani, ha valahol “elakadás” van:

10 CRO Tipp és Taktika

Ahogy korábban írtuk, a konverzióoptimalizálás túlmutat a sablonok követésén. Minden közönség más, és ami működik az egyik oldalon, nem biztos, hogy működik a másiknál.

De hoztunk 10 olyan tippet, amit mindenképpen érdemes tesztelni a saját látogatóidon, mert többször hoztak már jó eredményt. 

1. A kevesebb jobb

Az elsődleges cél az, hogy a konverziót minél könnyebb legyen elérni. Ha van egy regisztrációs űrlapod, amely 10 mezőt tartalmaz, próbáld meg ezt 5-re csökkenteni. Minden egyes mező eltávolítása jelentős hatással lehet a konverzióra.

Időről időre teszteld le, hogy hány lépés, hány kattintás kell a konverzióhoz és minden lépésnél tedd fel a kérdést: Biztos szükség van erre? 

2. Személyre szabott tartalom

Bár a tartalom személyre szabása nem mindig könnyű, a felmérések szerint 5-15%-os bevétel növekedéséhez vezethet.

Például a vásárló keresési előzményei alapján ajánlott termékek sokkal nagyobb valószínűséggel konvertálnak.

De egy szimpla üdvözlés a felhasználó nevével máris növeli a hírlevelek megnyitási arányát, de csak akkor, ha nem használod minden egyes emailben.

3. Cselekvéser ösztönző gombok (CTA)

a jól látható gombok fontosak a konverzió optimalizációban

A CTA gombok kulcsfontosságúak a felhasználók konvertálásában. Legyenek mindig jól láthatóak és egyszerűek. Rövid, akcióorientált szöveggel kezdj, például „Regisztrálj most” vagy „Nézd meg az árainkat”.

A landing oldalakon célszerű a CTA-t egyből a hajtás feletti részben, az u.n. hero section-ben is elhelyezni, utána pedig 1-1,5 képernyőnként újra feltüntetni.

A webshopoknál jó megoldás lehet még a “sticky” Kosárba rakom gomb, ami mindig ott lebeg az oldal alján, vagy tetején. 

4. Egyszerűség vs. Bonyolultság

Az egyszerűség gyakran növeli a konverziós arányt, hiszen könnyebb a döntés. Ugyanakkor van, amikor a hosszabb tartalom nagyobb bizalmat épít.

Ha például valami komplex, egészségügyi vagy pénzügyi termékről van szó, akkor egy részletesebb információs oldal segíthet a vásárlási döntésben.

Ezzel szemben egy egyszerű fogyasztási cikk esetében a rövid, tömör forma jobb eredményt hozhat. Mindenképp érdemes teszteket futtatnod ezen a téren a saját termékeidre. 

5. A sürgetés ereje

Ha valami elfogy/lejár/véges, az szinte mindig növeli a konverziókat. De figyelni kell arra, hogy ne kelts túlzott szorongást vagy hamis sürgősséget.

Egy jól időzített határidős ajánlat vagy visszaszámláló növelheti a vásárlói döntési hajlandóságot, különösen, ha ingyenes ajándékot vagy kedvezményt ajánlasz.

6. Társadalmi bizonyíték (social proof) és ajánlások

Az emberek gyakran támaszkodnak mások véleményére a vásárlási döntések meghozatalakor (90% elolvassa ezeket a vásárlási döntés előtt).

Ha van pozitív visszajelzésed, mindenképpen a lehető legtöbb helyen tüntesd fel őket.

Ha B2B-ben vannak ismert ügyfeleid, akkor az ő logóik is a le hitelességedet építik. Emellett a csillagos értékelések vagy vélemények is erőteljes hatással vannak a konverziós arányra, ezeket is érdemes a termékoldalakon használni. 

7. Figyelemfelkeltő vizuális elemek

A színes, félkövér, nagy betűkkel szedett vagy nyilakkal kiemelt elemek könnyebben magukra vonják a figyelmet.

A CTA gombokon túl használd ezeket az elemeket az értékajánlatod, garnciáid, egyediséged kihangsúlyozására. 

8. Folyamatábrák, állapotsávok

a folyamatábrák segítik a látogatókat

Ha a felhasználók tudják, mennyi lépés van még hátra egy űrlap kitöltéséből vagy a vásárlás befejezéséből, kevésbé valószínű, hogy félúton feladják.

A progress bar-ok megmutatják, hogy hol tartanak a folyamatban, ami növeli az elköteleződést és a konverziót.

9. Oldalbetöltési sebesség optimalizálása

Az oldalbetöltési sebesség közvetlen hatással van a felhasználói élményre. Minél gyorsabban tölt be az oldalad, annál nagyobb esély van rá, hogy a látogatók ott maradnak, és végül konvertálnak.

Felmérések szerint minden egyes másodperc várakozás körülbelül 7%-kal csökkenti a konverziók számát.

10. Értékajánlatok világos megjelenítése

Fogalmazd meg és mutasd meg, hogy miben különbözöl, miben vagy jobb a versenytársaidnál.

Az egymondatos értékajánlatod és az egyedi értékesítési pontjaid (USP) világos és tömör megfogalmazása segít megkülönböztetni magad és kapcsolódni a közönségeddel.

Teszteld, hogy hogyan és hol érdemes ezeket hangsúlyozni az oldaladon, és ne félj akár egyből az oldal tetején, illetve gyakran beszélni róla.

CRO Eszközök – Mire van szükséged a sikeres optimalizáláshoz?

A sikeres konverzióoptimalizáláshoz szükséged lesz néhány eszközre. Ezek lehetővé teszik, hogy elemezd a látogatói viselkedést, teszteket futtass, és végül növeld a weboldal konverzióját. Lássuk melyek ezek.

Analitikai eszközök

Ezek az eszközök biztosítják az alapvető adatokat, amelyek segítségével megértheted a felhasználói viselkedést és követheted a változtatások hatásait.

a google analitycs logója, ami egy fontos konverzió optimalizáló eszköz

Az Empire Design választása:

Google Analytics: Az egyik legszélesebb körben használt analitikai eszköz. Segítségével követheted a látogatók forrásait, viselkedését, konverziós útvonalait és egyéb fontos adatokat.

A Google Analytics 4 különösen hasznos a konverziós események testreszabásában és teljesen ingyenes.

Viselkedés követés és hőtérképezés

Ezek az eszközök lehetővé teszik, hogy pontosan megértsd, hogyan használják a látogatók a weboldalad, és hol találkoznak akadályokkal.

a hotjar, aminek a logója itt látható, egy hőtérkép megoldás

Az Empire Design választása:

Hotjar: Kattintási és görgetési hőtérképeket, session replay-eket és felhasználói visszajelzéseket biztosít.

Az egyik legjobb eszköz a látogatói viselkedés elemzésére, amely segít feltárni, hogy a felhasználók mely részeken ragadnak le vagy miért hagyják el az oldalt.

A/B tesztelés

Az A/B tesztelés a CRO alapvető eleme, amely lehetővé teszi, hogy összehasonlítsd a különböző változatokat, és megtudd, melyik vezet magasabb konverzióhoz.

az optimizely-vel A/B teszteket lehet készíteni

Az Empire Design választása:

Optimizely: Az egyik vezető A/B tesztelő eszköz, amely széles körben használható weboldalak és mobilalkalmazások optimalizálásához.

Az Optimizely lehetőséget nyújt komplex kísérletek futtatására és mélyreható adatelemzésre

Pop-up és kosárelhagyás megelőzés

A webáruházak számára kulcsfontosságú eszközök, amelyek segítenek megmenteni a vásárlókat, akik épp elhagyni készülnek az oldalt.

az optmionk egy magyar fejesztésű cro eszköz

Az Empire Design választása:

OptiMonk: Egyre több funkcióval rendelkező, magyar fejlesztésű szoftver. Nagyon jól optimalizált pop-upokat, exit-intent üzenetek lehet benne csinálni a kosárelhagyás megakadályozására.

Sőt az utóbbi időben már került bele A/B tesztelési lehetőség. Jó választás webshopok számár

Felhasználói visszajelzés és űrlap elemzés

A felhasználói visszajelzések segítségével mélyebben megértheted, miért, vagy miért nem konvertálnak a látogatók, míg az űrlap elemző eszközök segítenek optimalizálni a lead gyűjtést.

a survey munkey logója, ami vásárlói kérdőíveket készít

Az Empire Design választása:

SurveyMonkey: Ez a klasszikus felméréskészítő eszköz lehetővé teszi, hogy célzott kérdésekkel gyűjts visszajelzést a látogatóidtól, ami segíthet a weboldal finomításában.

Összefoglalás: Merre indulj a konverzió optimalizálásban?

Az online világ versenyében a konverzió optimalizálás az egyik leghatékonyabb fegyver, amellyel nem csak a marketingköltségeid megtérülését javíthatod, de a vásárlói élményt is új szintre emelheted

Ez nem egyszeri, se nem egyszerű feladat, viszont egy olyan terület, amivel mindenképpen foglalkoznod kell, ha szeretnéd kihasználni az online jelenlétedben rejlő valódi lehetőségeket. Kitartó munkával nagyon komoly, készpénzben mérhető eredményeket hozhat a CRO.

Bízunk benne, hogy ez a cikk, aminek végigolvasásához ezúton is gratulálunk, meggyőz arról, hogy érdemes ezzel foglalkozni és iránymutatást ad, hogy merre indulj el ebben az izgalmas világban. 

Akár most ismerkedsz a CRO-val, akár már alkalmazol valamit a fent leírt stratégiákból, a lényeg, hogy mindig az adatok vezéreljenek.

Folyamatosan gyűjtsd és elemezd a látogatóid viselkedését, és tartsd szem előtt, hogy minden kis lépés – egy teszt, egy optimalizálás – közelebb visz a sikerhez.

konverzió optimalizáló módszerekről szóló ebook

ingyenes ebook

Duplázd meg webshopod vásárlóit a CRO erejével

5 azonnal beépíthető módszer, ami garantáltan növelni fogja webshopod konverziós arányát. 

Grafikust keresel?Akkor ezt az ajánlatot nem szabad kihagynod!

Itthon egyedülálló korlátlan grafikus szolgáltatásunkat pénzvisszafizetési garanciával tesztelheted!