Hogyan Készíts Hatékony Szórólapokat?

Ha inkább hallgatni szeretnéd, vidd magaddal a cikket podcast formában. 

Úristen 2023-ban szórólapról írni? Nagyon retronak tűnhet, amikor mindenki TikTok videókban és online hirdetésekben nyomul. Ahogy az email marketinget eltemetik évente 2-3 alkalommal, így van ez az offline print anyagokkal is. Pedig hasznos és hatékony csatorna lehet, ha jól használod. Épp ezért javaslom, hogy olvass tovább.

Nézzük meg az átlagos szitut: kinyitod a postaládád, van benne 1-2 csekk, egy képeslap a mamádtól (ő még nem a Facebookon köszönt) és ott van Kis Pista e.v. “szórólapja” Comic Sans betűtípussal. Ha útba esik egy kuka, be sem jut a lakásodban, pedig azt sem tudod mit kínál. Csak látod, hogy egy reklám, amire nem vagy kíváncsi.

Így állunk. Nagyon alacsony a belépési küszöb és klasszikus remény marketing eszköz, hogy az otthon wordbe gépelt szöveget kinyomtatják és megszórnak egy pár lakótömböt és várnak. És ez juttatta oda a szórólapokat, hogy amikor meglátsz egy erről szóló cikket, nem is érted mit lehet ezen ma beszélni. Sokat. Mutatom.

Kinek és kinek nem érdemes szórólapokkal foglalkoznia?

Spóroljunk egy kis időt neked és nézzük a listát. Van-e egyáltalán értelme ezzel a cikkel töltened a drága idődet.

Érdemes szórólapozni
  • Lokális vállalkozások esetén
  • Események promóciójánál
  • Különleges ajánlatoknál
  • Új üzlet vagy szolgáltatás érkezésénél
Nem érdemes szórólapozni
  • Magas árú szolgáltatások, termékek esetén (erre hozok megoldást)
  • Bonyolult szolgáltatások esetén
  • Szűk niche piac esetén
  • Környezettudatos brand esetén

Ki és mikor fog találkozni a szórólapoddal?

Tény, hogy nem tudsz annyira jól szegmentálni, mint a Facebookon, de itt is van mozgástered és érdemes is mozogni, hogy megmenekülj a kukától.

Milyen lehetőségek vannak?

Van a klasszikus “szőnyegbombázás” egy lakópark lépcsőházában. Itt majd az ajánlattal tudsz játszani. Erről mindjárt beszélünk bővebben is.

De érdemes magaddal vinni szórólapot egy szakmai eseményre is. Itt máris tudod, hogy a potenciális célközönséged van ott. Máris más üzenetekkel, más ajánlattal lehet operálni. Aki ott jár, többet tud a területről, már egy lépéssel közelebbről indulhatsz.

És ha már célközönség, gondold végig hol jár a célközönséged. Ha az én célközönségemet kisgyermekes családok alkotnák, tuti hogy megkeresném a helyi ovikat, bölcsiket, hogy rakhatok-e ki pár szórólapot. Vagy nőket célozva a kedvenc szépségszalonjaikban. Ezekre pedig sokkal könnyebben tudsz “betaláló” üzenetet, megjelenést választani.

A szórólap marketing eszköz, így bánj vele

Látod nem kellett sokáig görgetned, hogy eljuss az első olyan hibához, ami megöli a legtöbb szórólapot. Ez is marketing. Mint a Facebook hirdetés, vagy a Google Ads. Márpedig a marketing alapja az AJÁNLAT. A vállalkozásod puszta létezése nem marketing ajánlat.

Mielőtt vad nyomtatásba kezdesz, érdemes megvizsgálni egy ilyen ajánlat kidolgozásához szükséges legfontosabb kérdéseket.

Tudod már azt, hogy nagyjából ki látja majd a szórólapod és azt, hogy a létezésed híre nem elég. Ezzel kapcsolatban két szabályt mutatnék, amivel jobban működnek majd a szórólapjaid.

Az 5 W szabály

5 kérdés van, amire választ kell adnod a szórólapodon (amúgy ezeket más marketing csatornánál is érdemes végig gondolni). Az 5 w: who, what, when, where, why.

Magyarul: Ki, mit, mikor, hol, miért.

Ki: Tudd, hogy kihez szólsz és ne félj kizárni azokat, akiknek nem szól az ajánlatod

Mit: Mi a cucc, az ajánlat, amit kínálsz. A legjobb, ha egy mondatban össze tudod foglalni.

Mikor: Nem csak akkor fontos, ha eseményt hirdetsz. Mindig kell egy lejárat, ameddig érvényes az ajánlat, ameddig ki lehet használni. 

Hol: Helyi vállalkozásoknál a cím, akár útbaigazítással (pl: a MOL kút mellett), hogy egyből képbe kerüljön, sőt eszébe juss, ha legközelebb arra jár. Ha webre terelnél először, akkor a hol kérdésre a weboldalad a válasz.

Miért: A végén a legfontosabb. Mi a fenéért kéne veled foglalkozni. Találj ki egy ajánlatot a szórólap olvasóidnak, ami azonnali cselekvésre ösztönzi. Rakhatsz kupont a szórólapodra (ötletek lejjebb), kínálhatsz ajándékot, vagy valamilyen limitált csalit. A lényeg, hogy legyen egy apropó, és egy hozzá tartozó limitáció (időpont, darabszám stb.) ami miatt gyorsan akar cselekedni.

Segítsünk megtervezni a szórólapod?

Ha szeretnél hatékony szórólapokat, de nem szeretnél molyolni a kialakításával, bízz meg minket és elkészítjük az eddigi legütősebb szórólapodat. 

A 3 mp szabály

Úgy működik, mint a weboldaladnál. Kb. ennyi időd van amíg megszületik az olvasó döntése: kuka, vagy megtartom.

Szóval ennyi idő alatt kell: megragadnod a figyelmét és átadni az 5 W-det. Szóval rápillant és azonnal tudja, hogy ez neki szól, mit kell tennie és miért éri ez meg neki.

Ezt könnyen tudod tesztelni. Ha kész a szórólapod terve, mutasd meg egy random ismerősnek 3 másodpercre, majd kérdezd meg mit fogott fel belőle. Ha nem ment át az üzenet, dolgozz még rajta.

Egy hatásos szórólap elemei

Ha megvan a bombajó ajánlatod, tegyük azt úgy a kis papírra, hogy megfogja a szemet. Kipakolom neked az asztalra a szórólap-lego legfontosabb kockáit.

Címsorok

Kell egy sor szöveg, ami giga betűkkel szerepel. Ami a 3 mp-ből az első pillanatban átadja a legfőbb üzenetet és tovább olvasásra ösztönözzön.

Törekedj rá, hogy a lehető legtömörebb és legegyszerűbb legyen. Kerüld a bonyolult szavakat és a szakzsargont.

Helyette fontold meg egy-két “varázsszó” használtatát, melyek bizonyítottan megragadják a figyelmet: új, ingyenes, könnyű/könnyen, megspórol, exkluzív. Ezekkel könnyebben magadra tudod irányítani a figyelmed.

Úgy is gondolkodhatsz, hogy milyen ajánlatod van, amikre illenek ezek a szavak. Például egy fitness termed van, akkor lehet az “ingyenes első alkalom” ajánlatot a címsorba. Vagy pizzériánál “új feltétek érkeztek”.

További szöveges tartalom

Mindenképpen válaszod meg az 5 W kérdést. Ezeket tömören, jól tagoltan helyezd el. A megértésben segíthetnek szövegdobozok, vagy ikonok, amik vezetik a szemet.

Semmiképp ne akarj egy Háború és békét írni a szórólapodra, hiszen az nem éppen egy 3 mp alatt fogyasztható mű. Csak azt tedd rá, ami a megértésben segít és közelebb viszi az olvasót a bizniszedhez.

CTA- cselekvésre felhívás

Ez is ismerős lehet a webes cikkekből. Senki nem fog gondolkozni azon, hogy mi a következő lépés. Ezt neked kell az olvasó elé tenni.

Legyen egyértelmű és jól látható, hogy mit vársz tőle. Nem kell túlmisztifikálni: “Foglald le az időpontod”, “Gyere be a boltba és hozd magaddal a kuponod” stb.

A jó CTA kézen fogja az olvasót és a konverzióig vezeti.

Képek, vizuális megjelenés

Egy kép sokkal gyorsabban átadja az infót, mint a szövegek. Szóval a képek használta jó lehetőség, hogy a hatékonyan használd ki a 3 másodpercet.

Fontos, hogy jó minőségű és a célcsoportot és/vagy a vágyott állapotot megjelenítő képet használj. Ha csak pár agyon használt, rossz minőségű stock fotó porosodik a gépeden, azokat inkább ne használd, mert a gagyiság érzését is pont olyan hamar adja át egy kép.

A megértést tovább tudod segíteni még egyéb vizuális elemekkel, például ikonokkal, bullet pointokkal.

Hogy helyezd el a szórólapod elemeit?

A cél az, hogy az információnk célba jusson. Ehhez egy olyan szórólapot kell felépítenünk, ami vezeti a szemet és az elemek egymásra épülve adják át a teljes üzenetet.

Az optimális elhelyezéshez ismerd meg a Goutenberg-diagramot. Ez kutatásokkal bizonyítottan mutatja meg a szemünk mozgását.

Szóval a bal felső sarok lesz a “legnézettebb” rész. Ide érdemes a címsorodat tenni, ami megragadja a figyelmet. Akár egy kép elé, ami az érzelmet, hangulatot adja át.

A diagramon haladva tudod priorizálni az elemeket és elhelyezni ebben a négyes felosztásban. Például, ha rendezvényt promóznék, a bal felső sarokban lenne a rendezvény neve, vagy egy figyelemfelhívó címsor. A jobb felső sarokban fix helye lenne a dátumnak és a helyszínnek. A bal alsóban kapnának helyet a programok, vagy vendégek. És a jobb sarokban a további infók, és a CTA. Na de van ám egy másik oldala is a lapunknak. Ugye nem dobod el a felét a szórólapodnak?

Mindig kétoldalas szórólapot használj

Számolni sem tudom, hány “féloldalas” szórólapot kapok. Sosem értem, hogy vajon miért szalasztják el ezt a lehetőséget a vállalkozók. A nyomtatásból a papír a legdrágább, szóval ha már az egyik felét használjuk, biztosan jól jön a plusz hely. Így kétszer annyi lehetőségünk van meggyőzni az olvasót, hogy érdemes az ajánlatunkkal foglalkoznia.

Méret és minőség

A legjobb méret az A/5-ös. Az ennél kisebb szórólapok fecniként hatnak. Hacsak nem ezzel akarsz mintát törni (lejjebb megérted), akkor ne aprózd el ennyire. Az A/5 felett az A/4 van, ami már túl nagy lehet és össze kell hajtani a kézbesítéskor.

A papír minősége szintén azonnali üzenetet közvetít. Egy sima nyomtatópapír nem kelt épp prémium érzetet. Egy nehezebb, akár kreatív papír kicsivel drágább, de lehetőséget ad, hogy kitűnj a halom papír közül. Ezzel is javíthatod az esélyeidet.

Hatékonyság javító trükkök

A cikk végére hoztam pár olyan tippet, amivel kitűnhetsz az átlagos szórólapok közül és jobban aktivizálhatod a célközönséged.

Mintatörés

Nézd meg mit csinálnak mások, majd tedd az ellenkezőjét. Ami kitűnik az megfogja a figyelmet. Legyen más a formád, más az elrendezésed, a szórólapod tapintása. A lényeg, hogy egyből kapja oda a fejét az ember, hogy hát ez meg mi?

Vannak egészen kreatív megoldások, mint például ez:

Interaktív elemek

Erre a legismertebb példa a QR kód. Ha van weboldalad (ugye van?), akkor az a minimum, hogy oda irányítod az érdeklődőket. Ha mélyebbre mész csinálhatsz külön ajánlatot, vagy egy meglepetést, ami a QR kód beolvasásával érhető el.

De gondolkodhatsz valamilyen rejtvényben, kis játékban, ami megtartja az olvasó figyelmét és ösztönzi, hogy többet foglalkozzon vele.

Itt a lényeg, hogy interakcióba lépjenek a szórólapoddal. Minél több időt töltenek el vele, annál jobbak az esélyeid, hogy konverziót hozzon a szórólap.

Kuponok, limitált ajánlatok

Remélem itt vagy még, mert ezt szerintem kár kihagyni. Nagyon egyszerű a trükk. A szórólapodra ráteszel egy bónusz ajánlatot, ami a szórólappal együtt érvényes.

Példa: éttermed van és a szórólapodra ráteszel egy “ingyen desszert” kupont. Az ajánlat, hogy próbáld ki az éttermünket, hozd magaddal ezt a kupont és vendégünk vagy egy desszertre. Ezt kell lefordítani a saját üzletedre. Ez lesz a nyomtatott csali ajánlatod.

Figyelj rá, hogy az ajánlat legyen jól meghatározva és kommunikálva. Legyen egy határideje, hogy időnyomást helyezz az olvasóra és pontosan határozd meg, hogy mit kell tennie (értékhatár, termék megkötés stb.)

Pro tipp: A szórólapodon nézzen is ki kuponnak a kuponod, adj neki egy kis perforált keretet. Ez a kuponok elfogadott formája, így aki ránéz, azonnal tudni fogja, hogy ez bizony valami beváltani való.

Összefoglalás

A cikkből remélem látod, hogy a szórólap nem halott, csak életet kell neki adni. Szerintem, ha a fenti tippek alapján agyalsz egy kicsit, akkor neked is egyedi és hatékony szórólapjaid készülnek majd.

A legfontosabb, hogy úgy tekints rá, mint bármelyik ma trendi csatornára és konkrét ajánlattal érkezz a postaládákba, rendezvény érdeklődők kezébe. A puszta létezésed nem elég a mai zajban.

Facebook
Twitter
LinkedIn

ingyenes checklist

Hozd ki a legtöbbet a weboldaladból

Megmutatjuk, hogyan teheted weboldaladat gyorsabbá, felhasználóbarátabbá és profitábilisabbá – lépésről lépésre.

Ezeket láttad már?

KAPCSOLATBeszéljük meg, miben tudunk segíteni

Főoldal form

Hívj minket

+3630/729-4220

Írj nekünk

gergo@empiredesign.hu

Kövess minket

Grafikust keresel?Akkor ezt az ajánlatot nem szabad kihagynod!

Itthon egyedülálló korlátlan grafikus szolgáltatásunkat pénzvisszafizetési garanciával tesztelheted!