Hogy éri meg a legjobban grafikussal dolgoznod? Grafikai együttműködési formák előnyei és hátrányai

Ha inkább hallgatni szeretnéd, vidd magaddal a cikket podcast formában. 

Kinek, mikor és hogy éri meg grafikussal együtt dolgozni? Visszatérő kérdés, amikor meglévő és leendő ügyfeleinkkel beszélek. A kérdés elsőre nem is tűnhet annyira nehéznek, de csak azért, mert mindenkinek van valami alapvető elképzelése, éppen amit “elé raknak”, vagy amit megszokott.

Viszont úgy gondolom, érdemes kicsit mélyebbre menni ebben. Na nem azért, hogy összezavarjalak, épp ellenkezőleg. Találhatunk jobb, “megérősebb” együttműködési formákat cégméretre, feladattípusokra szabva. Úgy írom a cikket, hogy mire a végére érsz pontosan lásd, hogy nektek melyikre van szükségetek, lehet-e a mostaninál, vagy eddigieknél jobb eredményt elérni.

Mi alapján döntsd el, hogy melyik grafikai együttműködési formát válaszd?

Gyorsan menjünk végig, hogy milyen szempontok jöhetnek szóba, ha jó döntést akarsz hozni. Pontosan ezeket a szempontokat fogom sorra venni a különböző típusoknál is.

Ár: Ne is kerülgessük a dolgot. Ez sok cégnek fontos szempont. Nem feltétlenül, mert a legolcsóbbat keresik. De lehet egy költségvetés, amibe bele kell férni, vagy a megtérülés szempontjából is lényeges.

Sebesség: A másik szűk keresztmetszet az idő szokott lenni. Közeleg az esemény, de még nincs plakát. Indulna a gyártás, de még nincs logó. Tudom, hogy kivétel vagy, de vannak cégek, akik néha elúsznak a feladatokkal.

Minőség: Az ár-idő-minőség triumvirátus harmadik tagja. Azt szokták mondani, hogy ebből kell kettő prioritást választanod, mert olyan, ami mindhármat tartalmazza, nem létezik. Ezt a képet is kicsit árnyaljuk a cikkben.

Rugalmasság: Itt két oldalról kell vizsgálni a lehetőségeket. Az egyik az együttműködésen belül a kivitelezés rugalmassága (módosítási körök, feladatok), a másik az költségekkel, fizetési feltételekkel kapcsolatos rugalmasság.

Kockázat: Mekkora az esélye, hogy valami rosszul sül el. Nem olyan minőséget és vagy nem időre kapod meg a megrendelt munkát. Ne adj Isten eltűnik a grafikusod.

Milyen lehetőségek léteznek, ha grafikussal akarsz együtt dolgozni?

Bízom benne, hogy kicsit tágítani tudom a látóköröd ezt illetően és tudok mutatni pár új, számodra is előnyös együttműködési formát. Ha pedig már mindet ismered, akkor is jól jöhet, ha egyben látod az összes előnyét és hátrányát ezeknek.

Mik szerepelnek a listán:

  • alkalmazotti munkaviszony
  • projekt alapú együttműködés
  • óradíjas együttműködés
  • havidíjas “előfizetés”
  • versenyeztetés


Lássunk neki.

Alkalmazotti munkaviszony

Ez a klasszikus felállás, amikor a grafikus a cég bejelentett alkalmazottja, fizetést kap a cégtől és munkaideje egészét a cég grafikai anyagainak készítésére fordítja.

Előnyök: elérhetőség, gyorsaság, minőség

Mivel van egy saját grafikusod, akit te választottál ki, így mindig konzisztens munkaminőség számíthatsz. Ráadásul garantáltan folyamatosan eléred és gyors válaszidőre és kivitelezésre számíthatsz. A másik nagy előnye, hogy a saját alkalmazottad biztosan jobban fogja ismerni a céged, az alapértékeket, így az összecsiszolódás után könnyebb lesz a munka.

Hátrányok: költség, rugalmatlanság, skálázhatóság

Mivel alkalmazotti viszonyról beszélünk, fizetést adsz a grafikusodnak. Ennek minden járulékával együtt. A költségeken túl ez egy rugalmatlansággal is jár, hiszen akkor is a teljes fizetését ki kell fizetned, ha nem töltöd fel munkával. Illetve ha váltani kell (felmond, vagy elküldöd) a kiválasztási, szerződési folyamat hosszabbra nyúlhat. Bővülésnél pedig a költségek mindig többszöröződnek.

Kinek ajánlott: Nagyobb cégeknek, folyamatos, sok munkával

Csak akkor ajánlanám saját grafikus felvételét, ha bőségesen el tudod látni munkával és folyamatosan szükséged van egy mindig elérhető szakemberre, aki csak a te márkáddal foglalkozik. Esetleg akkor jöhet még ez szóba, ha nagyon specifikus, hosszabb betanulást igénylő feladataitok vannak.

Kinek nem ajánlott: Kisvállalkozásoknak, alkalmi grafikai feladatokkal

Még havi rendszeres feladatoknál sem ajánlanám ezt a verziót, hiszen jóval magasabb költségekkel jár, mint a többi lehetőség. Ha nem tudod kitölteni heti 40 óráját a grafikusodnak, akkor pénzt buksz ezen.

Havi átlagos költség: br. 400-1.000.000 Ft/hó

A költségeknél mindig próbálok tól-ig határokat belőni, mert nyilván sok mindentől függ. Itt például a grafikusod tapasztalatától, a feladatok típusától

Projekt alapú megbízás

Itthon a legelterjedtebb együttműködési forma. Amikor grafikai tervezésre van szükséged keresel egy grafikust, vagy ügynökséget, akik a jól körül határolt feladatra adnak konkrét ajánlatot és elvégzik a munkát. Mindig az elvégzett munkáért fizetsz.

Előnyök: Költséghatékonyság, rugalmasság

Jól tervezhető, átlátható költségekkel jár és könnyen tudod versenyeztetni is adott esetben ezeket az árakat, így egy költséghatékonyabb megoldás, mint az alkalmazott felvétele. Ráadásul megvan a mozgástered, hogy ha egy projekt kevésbé jól sikerül, mást válassz a következőhöz, hiszen a projekt után elválnak útjaitok.

Hátrányok: Kapacitás, hosszabb átfutási idő

A modell hátránya, hogy a grafikus a projekt szállítása után “nem tartozik neked semmivel”. Tehát semmi nem garantálja, hogy pont amikor legközelebb lesz rá szükséged van kapacitása. Illetve pont ezek miatt egy-egy projekt átfutási ideje hosszabb lehet, ha mindig az ajánlatkéréstől kell indítanod. Főként, ha új partnerrel dolgozol együtt.

Kinek ajánlott: jól meghatározott, alkalmi projektek, kevesebb feladat

Cégmérettől függetlenül tökéletes választás, ha neked csak alkalmanként, ritkán van szükséged tervezésre. Akkor is pontosan tudod, hogy mire van szükséged, és van egy eleje és vége a feladatnak. Ilyen egy logó, arculat, új csomagolás stb. tervezése.

Kinek nem ajánlott: Folyamatos munka esetén

Ha rendszeres munkára van szükséged, akkor ennél valószínűleg találsz ennél jobb megoldást, amikor garantált a kapacitás, és jobban meg tud ismerni a szakember, akivel együtt dolgozol. Például social média posztok, rendszeres reklámanyagok készítése

Havi átlagos költség: Pár 10.000 Ft – csillagos ég

Ez nagyon széles skálán mozog, ami a projekt méretétől és a tervező partnertől függ. Már egy logó megtervezése is pár 10.000 Ft-től pár 100.000 Ft-ig változhat.

Óradíjas együttműködés

Szintén egy elég klasszikus együttműködési forma. A grafikus méri a cégeddel töltött idejét és az elvégzett munkaórákért kap fizetést.

Előnyök: Rugalmasság, azért fizetsz, amit kapsz

A legnagyobb előnye, hogy nagyon egyszerű a deal. Mintha egy piacon almát vennél. Csak itt a grafikus idejét veszed meg kilóra. Annyit fizetsz neki, amennyit dolgozik. Plusz csak akkor fizetsz, amikor dolgozik neked. Nincsenek fix költségek.

Hátrányok: Nehezen kiszámítható, nincs garantált elérhetőség, a grafikus nem feltétlenül érdekelt a gyors teljesítésben

Chris Do a szakma egyik nagyágyúja levezette mi a legnagyobb baj az óradíjas modellel: ha valaki 10 perc alatt el tudja végezni neked tökéletes minőségben azt, ami másnak 2 óra, vagy 2 nap, akkor az neked kevesebbet fog érni? Nem valószínű, sőt! Hiszen ugyanolyan jót, gyorsabban kapsz meg. Viszont pont ez történik, ha óradíjban fizetsz. Plusz ott vannak a módosítási körök, amik egy projekt árnál bele vannak kalkulálva az árba, viszont itt minden alkalommal a saját tárcádat terheled.

Kinek ajánlott: Inkább monoton, gyártás jellegű feladatoknál, kiszámíthatatlan mennyiségben

Akkor tudom ezt ajánlani, ha kevésbé kreatív feladataid vannak, amihez viszont grafikus kell. Például képek méretre igazítása, tördelés, vagy hasonlók. Itt tényleg az idő faktor a legnagyobb tényező, és a tapasztalat kevesebbet gyorsít a dolgokon.

Kinek nem ajánlott: Jól meghatározott, nagyobb projektekhez

Ha egy fix feladatra keresel grafikus semmiképp nem ajánlom az óradíjas együttműködést, mert ellenérdekek jelentkezhetnek. Illetve nagyobb, vagy fix projekteknél is inkább másik megoldást keresnék a helyedben.

Havi átlagos költség: Grafikustól és elvégzendő feladatoktól függ, átlagosan 7-10.000 Ft/óra

Itt is sokat számít a tapasztalat és az, hogy milyen feladatra keresel embert. Széles skálán mozoghatnak az óradíjak. Ráadásul a várható időmennyiséget is fel kell mérned, hogy tervezni tudj.

Havidíjas “előfizetés”

Itthon még kevésbé elterjedt együttműködési forma. Amerikában egyre több ilyen szolgáltatást találni. Havi díjért cserébe fix rendelkezésre állást kapsz.

Előnyök: Biztosított elérhetőség, előre kiszámítható, alacsonyabb költségek, skálázhatóság

Közel áll az alkalmazotti rendelkezésreálláshoz, hiszen a havidíjadért cserébe garanciát kapsz rá, hogy valaki azonnal elkezd dolgozni a feladatokon, ráadásul ugyanúgy meg tudják ismerni a céged. A költségek kiszámíthatók, hiszen fix a havidíj, ráadásul ha hullámzó a munka mennyisége, azt is a szolgáltatónak kell megoldania.

Hátrányok: Fizetés akkor is, ha nincs munka (estleges óraszám limit)

Ahogy minden előfizetésnél, itt is a kihasználatlanság lehet az ellenérv. Ahogy a Netflixet sem érdekli, hogy egyetlen filmet sem néztél meg a hónapban, itt is fix a havidíj akkor is, ha csupán 1-2 feladatod volt a hónapban. Illetve bizonyos szolgáltatóknál a havidíjért cserébe van egy meghatározott óraszám, amit a cégeddel foglalkoznak a hónapban.

Kinek ajánlott: Rendszeres, de nem teljes munkaidős grafikai igények

Ha minden hónapban van egy szemmel látható mennyiségű munkád, akkor ez tökéletes választás lehet. Még nagyobb mennyiségnél is, hiszen a havidíj szinte biztosan elmarad egy főállású grafikustól, viszont ahhoz hasonló rendelkezésreállást kapsz.

Kinek nem ajánlott: Kevés, hullámzó grafikai igények

Ha csak egyszeri projektre keresel grafikust, vagy csak ritkán van szükséged tervezésre, akkor nem valószínű, hogy ki tudod használni a havidíj nyújtotta lehetőségeket.

Havi átlagos költség: Szolgáltatótól és feltételektől függ 80.000-500.000 Ft

Látod itt is széles skálán mozoghatnak az árak, nagyrészt az előfizetés részleteitől függ. Hogy hány aktív feladatod lehet, milyen gyors az átfutási idő, milyen feladatokat látnak el neked.

Pályázat/versenyeztetés

Kicsit kilóg a fentiek sorából, de erre is van külföldi és már hazai példa is. Ebben az esetben kiírhatsz egy pályázatot az elvégzendő feladatokra és a grafikusok kvázi versenyeznek a projektért. Megadhatod, hogy milyen feladatra, mekkora összegért keresel grafikust és csak a nyertest kell kifizetned.

Előnyök: Sokféle terv, alacsonyabb költségek

Rendszerint több 10 pályázat érkezik egy-egy ilyen kiírásra. Tehát biztosan több verzió közül választhatsz ár/terv arányban sokkal jobb áron. Így alacsonyabban tarthatod a kivitelezés költségét.

Hátrányok: Nem garantált a minőség, lassú, briefelés

Az ilyen bizonytalan kimenetű pályázatokra azért nem feltétlenül a legjobb grafikusok fognak jelentkezni. Sok pályakezdő próbál itt szerencsét. Hogy több eredményt kapj, érdemes hosszabb időt adni a pályázóknak, így lassabb az átfutási idő. Ha jó végeredményt akarsz kapni, elég pontos feladatleírást kell adnod, ami magadtól, egy szakértő kérdései nélkül nem mindig egyszerű.

Kinek ajánlott: Egyszerűbb, alkalmi feladathoz

Ha sok verzióból szeretsz választani, és ritkán, tág határidővel van tervezési feladatod, akkor érdemes tenni egy próbát.

Kinek nem ajánlott: Rendszeres feladatok, konzisztens minőségben és stílusban

Ha rendszeres feladatra, állandó minőségű és gyors megoldást keresel, akkor nem ez pályázatos forma lesz a legjobb megoldás.

Átlagos költség: Függ a kiírás méretétől és a platformtól 30.000 Ft- 100.000 Ft

Ahogy a projekteknél, itt is a feladat mérete a legfontosabb tényező. Egy logót 20-30.000 Ft-ból is terveztethetsz a magyar platformokon. Egy könyvborító, vagy arculat nyilván drágább feladat.

Összefoglaló

Ahogy láthatod, a grafikai munkák elvégzésének számos módja van.

A főállású alkalmazotti pozíció ideális nagyobb cégek számára, akiknek folyamatos grafikai igényeik vannak, és konzisztens minőséget és gyors válaszidőt keresnek, de magas költségekkel járnak.

A projekt alapú megbízások kiválóan alkalmasak egyedi projektekhez, mivel költséghatékonyak és nincs hosszú távú elkötelezettség, viszont rendszeres együttműködést nehezebbé teheti.

Az óradíjas együttműködés rugalmasságot kínál azoknak, akiknek változó igényeik vannak, viszont ellenérdekeket szülhet, míg a havidíjas előfizetés azok számára ideális, akik rendszeres, de nem teljes munkaidős grafikai támogatást igényelnek.

Viszont az előfizetés akkor is ketyeg, ha nincs munka. A verseny alapú kiírások lehetőséget kínálnak számos tervezési javaslat megtekintésére, de a minőség nem mindig garantált.

A legmegfelelőbb együttműködési forma kiválasztása az egyéni igényektől, a költségvetéstől és a projekt sajátosságaitól függ.

Facebook
Twitter
LinkedIn

ingyenes checklist

Hozd ki a legtöbbet a weboldaladból

Megmutatjuk, hogyan teheted weboldaladat gyorsabbá, felhasználóbarátabbá és profitábilisabbá – lépésről lépésre.

Ezeket láttad már?

KAPCSOLATBeszéljük meg, miben tudunk segíteni

Főoldal form

Hívj minket

+3630/729-4220

Írj nekünk

gergo@empiredesign.hu

Kövess minket

Grafikust keresel?Akkor ezt az ajánlatot nem szabad kihagynod!

Itthon egyedülálló korlátlan grafikus szolgáltatásunkat májusban FÉL ÁRON tesztelheted, pénzvisszafizetési garnaciával!