Minden weboldalnak kötelező: Google Cookie Consent Mode V2

Mostanában nem tud eltelni néhány hónap sem úgy, hogy valami nagy változás ne történne az online térben, amihez alkalmazkodnunk kell. Platformok jönnek és mennek, új és egyre szigorúbb szabályozások lépnek érvénybe, a vállalkozók meg csak kapkodják a fejüket.

Ezúttal a Google (igazából az EU “unszolására”) dobta le a bombát, amikor bejelentette, hogy szigorít az adatkezelési és süti szabályozásán és ellenőrzésén.

ChatGPT fogalom magyarázó

Mik azok a sütik:

A cookie-k (sütik) kis adatfájlok, amelyeket a weboldalak helyeznek el a látogatók számítógépén, mobilján vagy más eszközén, amikor azok meglátogatják az adott oldalt. Ezek a fájlok szöveges információkat tartalmaznak, amelyeket a webböngésző tárol, és később, amikor a felhasználó visszatér az oldalra, a weboldal vissza tudja olvasni ezeket az információkat.

2018 májusában vezették be az Általános Adatvédelmi Rendeletet (GDPR), ami meghatározta, hogyan kell (kéne) tárolni és kezelni az EU állampolgárainak személyes adatait. Idestova 6 éve a cégek többé-kevésbé be is vezettek ezek miatt változásokat. Ilyen például a felugró “Elfogadom a sütit” banner és az extra checkboxok az űrlapoknál.

Csak ez a “kevésbé” betartás rész nem annyira tetszett a szabályozás atyjainak, ezért keresik a megoldásokat a szabályozás hatékonyabb betartatására.

Az EU kapuőrei: a tech óriások

Tavaly novemberben új jogszabályt fogadtak el, amivel lényegében az EU azt mondta, hogy kedves tech cégek, úgyis akkora forgalmatok van, intézzétek ti ezt az adatvédelmi ellenőrizgezést. Így lett a Google-höz és Meta-hoz hasonló giga szereplőkből “kapuőrök”.

“Motivációkén” bedobtak nekik egy kilátásba helyezett büntetést, ami 10%, vagy akár 20%-a is lehet az éves bevételüknek. Ez mondjuk egy Google (vagyis Alphabet) esetén egy laza 30-60 milliárd(!) dollár körüli bünti lenne, ami nekik is fájna.

Szóval rendszerető első fecskeként megjött a Google és az ő Consent Mode V2-je.

Az EU kapuőrei: a tech óriások

Természetesen volt V1 is. Egészen idén márciusig ezt használtuk. Ez lényegében egy olyan mechanizmus, ami lehetővé teszi a cégek számára, hogy jelezzék a Google felé, hogy a felhasználójuk adott-e engedélyt az adataik használatára. Magyarul, hogy engedélyezi-e a sütiket, amiket a Google mérésekre, hirdetésekre, személyre szabásra felhasználhat.

Erre kért eddig is engedélyt a süti banner az oldalokon. Itt dönthetett úgy egy látogató, hogy elfogadja a sütit, nem fogadja el, vagy figyelmen kívül hagyja a kérdést. Ez eddig oké.

Csakhogy, a figyelmen kívül hagyókat eddig sokan hallgatólagos beleegyezőknek tekintették. Ez pedig a szabályokba nem fér bele.

Itt jön képbe a Consent Mode V2

Ezzel bezárul ez a kiskapu, mert ha mostantól nincs határozott IGEN, akkor az egy NEM. Szóval a Google azt várja, hogy az oldal betöltés után legyen egy jóváhagyás. Ha ez nincs meg, akkor nem enged át adatot és engedi, hogy ezeket használjuk a hirdetéseinknél és a méréseknél.

Leegyszerűsítve két út van: vagy beállítjuk normálisan a Consent Mode V2-t és akkor, aki engedélyezi, bekerülhet a rendszerünkbe, aki pedig nem, az nem. (Ennél kevésbé lesz fekete-fehér a kép, de erről később). Viszont, ha semmi ilyen nem történik az oldalon, akkor SENKIT nem fog beengedni a Google.

Mit érinthet a Consent Mode változtatás:

Jelenleg (2024. március), amikor már hatályba is lépett az új szabályozás, nagyon össze-vissza infókat találni erről a neten. Jelenleg úgy néz ki, hogy a Google Ads, aminél a leginkább számít. Ott viszont legyilkolhat jól futó kampányokat is. Viszont biztos vagyok benne, hogy ez folyamatosan bővülni fog és elengedhetetlen lesz minden Google termék normális használatához a jól beállított Google Consent Mode V2.

Sütik nélküli élet

Ahhoz, hogy mondjuk egy Google Analytics ne szálljon el teljesen attól, hogy csak 60-70% fogadja el a sütiket, van egy úgynevezett Cookieless (sütimentes) adatküldési mód. Így lényegében azokat az adatokat, hogy van valaki az oldaladon, érzékeli a GA, de nem társít hozzá pontos azonosítót.

Normál esetben, ha valaki megérkezik az oldaladra, akkor kap egy azonosítót és ezzel tudjuk követni, hogy milyen oldalakat nézett, hol lépett ki, vásárolt-e stb.

A sütik nélkül ez az azonosító minden új oldalbetöltésnél változik, tehát nem tudjuk végigkövetni a látogatót, így nem is tudunk ráküldeni pl. egy remarketing hirdetést például.

Erre a beállításra két mód van: a Basic és az Advanced.

A Basic módnál kikapcsolt sütikkel érkezik az a látogató, és egész addig úgy is marad, amíg azt nem mondja, hogy elfogadja a sütiket. Ez a hirdetéseknek és a méréseknek nem igazán tesz jót, viszont adatkezelési szempontból sokkal biztonságosabb és garantálja az összes szabály betartását.

Az Advanced opció lehetővé teszi a kódok anonim futtatását, amelyet a felhasználók jóváhagyása után frissítünk normál adatküldésre. Ha a felhasználó nem engedélyezi a cookie-k használatát, a Google a mért adatokat becslés alapján fogja kezelni.

Ez az opció széleskörűbb információkat tesz elérhetővé a weboldalról és annak látogatóiról, ami viszont így ismét adatvédelmi kérdéseket vet fel. Fontos kiemelni, hogy a jogi környezet elég gyorsan változik, és inkább szigorodik, ami további frissítéseket igényelhet az Advanced megoldástól. Nem zárható ki annak a lehetősége sem, hogy a jövőben ez a fajta adatgyűjtés tilos lesz.

A Google új legjobb barátai: A CMP-k

Hogy tovább csavarodjon a sztori, a Google kijelölt néhány hivatalos partnert, u.n. Consent Management Platformot (CMP), akikben “megbízik” és megfelelnek az új szabályozásoknak. Rajtuk keresztül a legkönnyebb betartani az új regulációkat. Itt találsz egy listát arról, hogy kik ezek a partnerek.

A két legnépszerűbb a Cookiebot és a CookieYes. Ezeknek van ingyenes verziójuk, előbbinek 50 aloldalig, utóbbinak 25.000 látogatóig terjed ez a határ. Így mindkettőnél egy itthoni kisvállalkozás megúszhatja a havidíjat.

Mit kell tenned?

Mivel már a cikk írásakor érvényben van a szabályozás, ha még nem tettél semmit, arra bíztatlak, hogy azonnal cselekedj.

A “legkönnyebben” járható útnak ez, az Exact Match által felvázolt irány tűnik:

Ez így sok volt egyszerre?

Ha bizonytalan vagy, vagy alig értesz pár szót a fentiekből, ne aggódj. Sok a bizonytalanság még mindig a témában, gyorsan változnak a szabályok és gyakran jönnek ki olyan hibák, amiket előre nem voltak láthatók.

Ha szeretnéd, hogy segítsünk a beállításokban, akkor írj nekünk az alábbi űrlapon keresztül és egy konzultáción keresztül, megbeszéljük, hogy milyen teendőid vannak.

WEB Consent Mode
Facebook
Twitter
LinkedIn

ingyenes checklist

Hozd ki a legtöbbet a weboldaladból

Megmutatjuk, hogyan teheted weboldaladat gyorsabbá, felhasználóbarátabbá és profitábilisabbá – lépésről lépésre.

Ezeket láttad már?

KAPCSOLATBeszéljük meg, miben tudunk segíteni

Főoldal form

Hívj minket

+3630/729-4220

Írj nekünk

gergo@empiredesign.hu

Kövess minket

VÁRJ MÉG!Töltsd le a 78 Pontos Weboldal Optimalizálási Checklistet INGYEN!

Megmutatjuk, hogyan teheted weboldaladat gyorsabbá, felhasználóbarátabbá és profitábilisabbá – lépésről lépésre.